Och härliga Söndag.
Söndagen bestod av en glad kille som ville busa en del. Vi började med vår sedvanlig söndagspromenad.
Det regnade lite smått men det hindrade inte oss från att gå promenaden. Det gnälldes lite men då sonen ville ha vinst så gick han med på att följa med på bingopromenaden. Denna söndag blev det ingen vinnst för någon av oss trots att vi hade 5 lotter. Mor och jag körde krokodiltårar med sonen men denna gång tog sonen förlusten med ro. Det behövdes handla go fikabröd och så MÅSTE pojken ha sin tidning.
När det inte blir vinnst så kan det hända att det inhandlas en Bamse tidning då läsintresset för sonen är stort. Ibland inhandlas ingen tidning alls trots att det blivit förlust. Både mormor och jag kör olika metoder när förlust uppstår med bingopromenaden. Det blir minre krokodil gnäll från sonen när vi varierar hur vi hanterar förlusten.
Denna Söndag hade sonens kickbike som användes för att ta sig runt hela promenaden. Promenaden tog 40 minuter drygt istället för 1½ timme. En markant skillnad men kul var det. Ord som sonen sa under hela promenaden var att han åkte ultra fort och jätte snabbt.
Tyckte att jag inte han med att njuta av utsikten längst promenaden men men sonen hade destå roligare att ta sig runt. Vissa stunder fick både jag och mormor jogga för att hinna ifatt han. Sonen hade väldigt skoj åt att kunna åka i full fart i backarna som promenaden erbjöd.
Medan mormor sa ta det lugnt blev uppmaningen från mig till sonen att köra på.
Lite konflikt för sonen i tankarna ja men jag tror inte han hörde våra uppmaningar.
När sonen är med mig passar han gärna på provflyga och utmanar gärna ödet lite grann. Med mormor är han mer försiktigt att vara våghalsig. Tror han vet om att mormors franska nerver inte tål allt. Hennes nerver tålde inte allt jag hittade på eller gjorde av ren olyckshändelse som gjordes helt även helt undermedvetet.
Denna kväll blev det mycket frågor om när sonen var liten bebis och kom till världen.
Blev en liten diskussion om hur det gick till men han tog det med ro sonen. Nu har han förstått att nu när mamma inte har kärlek till pappa så har vi båda kärlek till sonen och en till som har kärlek.
Ja, ibland filurar sonen på livsfrågor ibladn kan jag svara direkt ibland får jag visa han för att han ska förstå men det viktigaste är att altid ta det på hans nivå. När han frågar får jag ge svar.
När intresset finns om frågor blir svaret möjligt att förstå för sonen.
Lördag
Då var det lördag igen och återigen kommer den lilla oroande känslan som infinner sig om lördagar. Denna lördag som alla andra lördagar befinner sig sonen hos son far och farföräldrar.
Jag kan inte förklara detta oroande men det är en liten ångest som kommer varken jag vill det eller inte.
JAg kan inte observera sonens lördagar men det han uppvisar ger mig en intygan om att hans lördagar varit bra.
När sonen kommer upp i åldern lite mer kan han berätta vad hans lördagar innebär just nu är hans lördagar sett utifrån hur jag ser dem. Sonen talar bara om att det varit bra att träffa sin far. Detta är det glädjande för min del för sonens skull. Sonen Gillar sin far mycket och detta är inget jag vill högre än att de får mer tid tillsammans.
ADHD av sonens nivå kräver ansvar som av de närmaste och de som arbetar med honom och förståelse.
För sonen är jag VD ´n för den som tar samtliga beslut även om pappren säger annat men jag är den som är mest involverad och är den verkliga experten gällande sonen. Jag måste ha pålitliga människor som tar hand om sonen och detta gäller även för skolfronten.
God Fredagsmys på er
Fredagen påbörjades utan bekymmer. Sonen ville redan på morgonen att mormor skulle hämta nu men när det förklarades att skola först och sedan kommer mormor blev han lite gladare. Idag skulle det vara äpplebitar och var så bestämmt när han minuten innan beställde morotstavar. Ja så det var bara att börja skära ett äpple i klyftor i snabb takt. En glad son mottog äppleburken Bild tagen från nätet.
Sedan en kommentar - Mamma, är äpplebitarna lika goda som mormors nu?
Ja vet inte om det blir det men jag gjorde exakt som mormor brukar göra.
Dessa rutiner som är så inpränta i sonen att det är vissa studer inte alls är kul att behöva gå igenom dem alla på morgonen. Men detta tillhör morgon vanorna. Vara vanan trogen är lite av vårt talesätt
Sonen blev som sedvanlig hämtad av mormor vilket tillhör vanan om fredagar. Jag själv fick lite jobb vilket är bra skönt att jobba när jag inte pluggar. Sonen kom hem en snabbis med mormor när fel bok hämtades och han fick ett mindre raseriutbrott i hallen hemma hos mormor. Detta avklarades mycket fort när mormor förklarade att när mormor skjutsar hem mamma ( mig) så får han följa med hem och ta fram den bok han menade då varken mormor eller mamma ( jag) viste vilken bok han menade. Sagt och gjort. Sonen hämtade den och det var en bok som han hade fått av min sambo. Sonen uttalade bokens titel helt i det språket som inte är varken spanska, engelska eller svenska. Inte undra på att jag och mormor inte uppfattade vilken bok han menade. En spansk bok om en traktor :D
Nu är det fredag och det är avlastning för min del och det betyder energipåfyllning.
Som förälder är det viktigt att finna energi och fylla på den kontinuelligt, på så vis orkar vi med det som behövs.
Det var visst allmänna halvt respektlösas dag samt bråka-dagen.
Dessa extremt tuffa dagar är inte kul alls att vara med om. Ni må tro att jag fällt tårar idag, inte bara som mor men även som pedagog, min inre pedago sa ifrån morgonens händelse medan min modersroll sa ifrån för mitt ego. Idag har det inte varit lätt att lyckas hålla god min för sonen även om han märker av det i form av hans vilja till ögonkontakt och visar sin ömhet för att försöka göra mig glad och ta bort det lilla jag har.
Morgonens händelse blev uppklarat i form av att jag ringde till skolan efter en timme att jag lämnat sonen på morgon fritids. JAg hade skrivt fel om när han skulle komma. De hade tolkat och läst att jag behövde för onsdagen , alltså gårdagen och inte idag som jag ansåg att jag skrev om. Första missuppfattningen som blev hanterad bra. Sonen fick äta en mini frukost.
Det mindre bra var bemötandet som jag kom till skolan för igen för att ge en förklaring till hur sonen är om morgonen och ge kunskap i hur de ska bemöta sonen om morgonen.
LÄRDOM
Bemöt alltid ett barn ( Grundskole elev) som har ADHD och vissa autistiska drag att du är en pålitlig person att du som pedagog är att räkna med när barnet INTE har annan känd personal i verksamheten på morgonen eller kvällen. Visa genom att du kommer och ger ögonkontakt och säger ditt hej och säga när den kända personen som tar han om barnet kommer så barnet får en trygghet i att behöver barnet hjälp så kan barnet närma sig dig.
Det är inte farligt alls att bemöta eller ta hand om ett barn eller elev med adhd eller autism om du bara finner kunskap. Har du kunskap finner du din trygghet i att veta hur du ska bemöta ett barn. MEd begreppet bemöta menar jag att du går på barnets nivå och på barnets villkor.
exempelvis: Ett barn som enligt normen är av normala rama ( enligt norm innefattar här ett barn som inte har ett funktionshinder av något slag utan följer den normala utvecklingen) räcker med att du ger en nick och ett hej om du är upptagen med ett annat barn eller annan syssla. Detta barnet ser att du är upptagen och aceptwrar det och förstår varför du inte kan gå fram och ta emot och hälsa. Ett barn med adhd som min son kan inte förstå varför du inte kan möta barnet och kan heller inte i tankarna reda ut och kvar blir då kaos i huvudet för barnet. Det blir knas.
Mitt tips är att ALLTID möta varje barn oavsett funktionshinder eller icke med din blick. Varje barn är viktig vilket blicken säger samt ditt hej och godmorgon bekräftar. " HEJ N.N, JAG SER DIG " Varje barn vill bli sedda av pedagoger. När detta inte görs visar det respektlöshet gentemot barnet och görs detta med en förälders närvara kan föräldern uppleva och tolka detta som en kränkning. Ja detta står ju i läroplan som för övrigt kan läsas på skolverkets sida.
Klicka här för att komma till LÄROPLANEN
Jag löste detta genom att lyssna till vad pedagogen hade att säga ihop med sonens resursperson (som är med för att se och tolkar som även känner sonen och är expert nummer 1 i skolan för mitt barn ) satt bara 40 minuter efter att jag mailat resurspersonen om händelsen tills att vi satt och berätta hur vi såg på saken. Vi ghörde varandra perspektiv och här är det lätt kan jag säga att skuldbelägga och anklaga. När vi båda berättat och gett får uppfattning av vad som skedde behövdes inte rektorn informeras om det inträffade.
Gör okunskap till kunskap. Detta var målet för sonen efter detta inträffade. Det visade sig att pedagogen aldig tagit hand eller bemött ett barn / elev med dessa behov förr och viste inte naturlgitvis inte hur hon skulle göra. Jag bad om ursäkt för mitt agresiva förhållningsätt jag hade och hon för hennes respektlöshet. allt löser sig genom en dialog så håll denna dialog och goda relation med föräldrar igång.
Det ultimata vore att ha en pedagog i varje arbetsgrupp med specialpedagogisk kometens för att kompletera arbetslaget men i dagens samhälle är inte detta fallet för alla. Men kanske nåt för framtiden.
En respektlös bemötande
Denna morgon fick jag och sonen min en inte så bra bemötande alls. Detta bemötande var av respeklöshet för sonen. JAg skjuter eld via blicken och kunde jag göra nåt så hade jag av ren irritation lagt på telefonen som personen som hade hand om morgonens på avdelningen.
Låt mig ta detta från början mina läsare och följeslagare. Under gårdagen hade jag som olikt som senvalig ordning läst och skrivit det som skolan behöver veta och jag ska informeras om från skolan. Jag hade fyllt i at sonen behövde morgonfritids denna torsdagsmorgon.
Vad jag blir bemött av är ren respektlöshet gentemot min son.
Jag kommer på avsatt förutanmäld tid till morgonfritids och det första jag ser när jag kommer in i verksamheten är en personal som ska vara en pedagog sitta i telefon utan varken ge mig en nick eller tecken att hon sett att vi kommit som en hälsning. Denna personal reste sig inte ur stolen där hon satt för att hälsa och ta emot min son.
Enligt deras egna trivselregler så säger de att de ska bemöta alla mer respekt och att hälsas så man vet att man säger hej när man kommer och hejdå när man går. När inget av detta görs av personalen blev jag irriterad och ilskan börjar visa sig.
Jag gick fram till den sittande pedagogen för att börja prata med denne. Utan att ens ha förståelse för om hon satt i telefon med en annan förälder eller i privat samtal började jag säga mitt.
Berätta om att sonen inte behövde äta frukost på skolan då det redan var avklarat hemma och bertta den mägd sonen hade fått i sig vilket skulle menas att det inte behövde.
Hur såg sonen på detta?
Sonen letade med blicken efter en känd person som han kunde gå till men när detta inte gick så gick han tilll en vän tror jag eller till en data snurrstol ( en datastol som går att snurra, hissa och självklart kul att leka med :D )
Sonen gick inte fram till personen för att säga godmorgon. I hans värld vill han se ett ansikte han länner igen som han vet kan hur att hantera honom. Sonen frågade efter sin resursperson och sin modersmålpedagog men när jag besvarade att det var tidigt så blev det lite oroande att sonen tolka att det inte är riktigt som vanligt på morgonen.
En vanlig skoldag börjar vid 8 då sonens resursperson redan finns där. När nu denna morgon inte blev så blev det inte bra för sonen. Han letar med blicken efter en mer igenkännande ansikte. Nu är det dryga 15 minuter kvar tills jag vet att sonens resursperson finns på plats och klockan blir precis blir nån minut före 8.
Skrivit ett mail till resurspersonen för denna respektlöshet som sonen och jag fick mottaga vill jag inte uppleva en gång till. Det jag erbjuder är kunskap i att komma för att föreläsa om sonen och hur man ska hantera honom i olika situationer. Föräldrar är experter på sina barn oavsett om de har en diagnos eller inte. Detta är vad skolan bör ta till vara på när det finns en funktionshinder.
Onsdag med visst bra humör.
Idag har jag verkligen inte tyckt om sonens adhd. I en bok som heter " ADHD- Att leva utan bromsar" där det är viktigt att varje dag förlåta en själv och barnet för att man inte bett om att ha funktionshindret. Det har däremot stärkt mig och sonen oehört starkt att jag kan säga att sonen tar ut svängarna rejält ibland. Dennna morgon skulle han öppna min dator som igårkväll lämnades till vardagsrummet. Sonen hämtade koden och han kom in i datorn utan problem. Vad jag urvaket ville säga till honom var att jag inte ville att han skulle spela eller arbeta vid hotell kantarell när han har skola. Sonen hade då sagt att han behöver jobba lite grann och att han faktiskt hade gjort sin säng fin.
På morgonen tar jag inte konflikter. inte för att undvika bli sena till skolan eller för att jag verkar vara lat men än en gång så är det om prioriteringar som måste göras. Målet på morgonen är att få ett flyt och att komma utanför dörrarna utan bråk. Detta mål uppnås i princip varje dag. delseger och lycka för mig.
Denna morgon hade jag en tenta i barn med funktionshinder i behov av särklid stöd så detta eltande igen ska man skriva för att visa att man kan. Nä nä att jag har en son med funktionshinder är inte samma sak så jag har inte lärt mig eller?? ibland förstår jag mig inte på lärarna när de skapar examinsupgiter som ska tentas. Denna tenta hade jag ingen ångest vilket var underbart. Sonens funktionshinder har hjälpt mig förstå mycket mer än bara som förälder utan även som pedagog. Nu skulle min inre pedagog skriva prov medan föräldern i mig redan klarat av alla prov. =)
Ska straxt iväg till sonens skola för nätverksmöte. Jag är hoppfull om de metoder och strategier jag föreslagist att använda och ta till för sonen i skolan. Ibland är det bra att ha hans personal att bolla ideer med som pedagog men som förälder är jag tacksam att jag får hälla av mig alla små funderingar som kommer ur min inre pedagog. Tror inte sonens andra förälder medverkar men hoppet finns.
So far är jag sonens röst i allt och ser till att det verkställs. Skolan har inte gett mig mycket att käpa för då jag antar att som pedagog i utbildning så kanske de har vetskapen om att jag faktiskt granskar skolan och styrdokumenten och läroplanen samt allt som har med sonens utbldning att göra ända ut i sömmarna. För deras den vill jag bara ha en skola som passar sonen. Alla har inte den turen efter vad jag läst om i andra mammors bloggar som lever med samma diagnos som min son men som har bra värre. Till er vill jag säga. Kämpa på.
För er tänker jag kämpa Tilsammans kan vi göra skillnad.
Skulle vara bra roligt att föreläsa för andra pedagoger då det inte verak vara någon föreläsare som är pedagog OCH förälder.
min C-uppsats har fått ett ämne nu och den kommer att handla om de barn som inte får den hjälp som de har rätt till. Kommer bli en intressant c-uppsats som jag och min skrivkollega hoppas på att den kan göra nytta.
Tisdag
Idag vaknade pojken min tidigt enbart för att spela hotell Kantarell, När jag fråga han vad han gjorde så sa han att han jobba på hotell kantarell.
- Jag måste ta hand om gästerna mamma!
Han tog det med största allvar vilket han gör när han tar sig an saker. Intresset han har när han tar sig an saker gör mig stolt att han vill fullfölja tills det är slutfört. :)
Ibland hinner han inte klart så när jag denna morgon medela som alla andra att det var dags för frukost sa han att han jobbar!!!
Önskar ni kolla in spelet som fångar sonens intresse om morgonen så klicka HÄR
Jag kollade in sidan mer och tilloch med jag fångades. BOLIBOMPA har lyckas bra med deras spelsida.
Denna morgon blev sonen lite av en lite härmapa igen.. det jag sa sa han igen. Det slutade med att vi började sjunga lottas födelsedagsmelodi
" Vad är det för en dag?, nej ingen vanlig dag för det är lottas födelsedag, hurra hurra hurrra"
Vår version blev.. " nej ingen vanlig dag för det är retas med mamma-dag idag hurra hurra hurra!
...
Morgonen gick smärtfritt, det vi kom på var att det hlet glömdes bort att göra varm choklad. Sonen dricker inte vanlig oboy då den är full av socker och med mer socker så lugnar det inte direkt min son precis. Det vi väljer ögonblicks- choklad den man blandar med enabrt vatten. I ett försök så har jag minimerat sonens mjölkintag då mjölk till viss del är samma effekt på vissa barn med adhd men detta innebär inte att alla barn med adhd visar samma kick som för normbarn som får kickar av godis.
OCh nu hör jag hur saxen i sonens rum är igång.. bäst att kolla vad som klipps!!
haha lilla hjärtat hade tagit en massa tejp pch tejpat fast lille woody figuren på sin drake för att prova och sedan kom han på att det behövdes laga en massa hans rum. liten fixare är han. Precis som händige manny.
Nu passade vi på med läsläxan och ordet tanter blev roligt. istället för att läsa ordet teater så blev det utläst som tanter. och detta är sååå roligt. Han han kan skoj åt samma sak länge. En bra engenskap han har mitt lilla hjärtegull.
Pyssel vid läggdags
Sonen har varit hos mormor i sedvanlig ordning sedan i fredags och kom hem först i igår söndag med mig. Sambon min var inte hemma under lördagen så jag passade på att ploka undan helt och städa. Katterna var visserligen efter mig hela tiden och bara skulle vara med där jag var. lite irriterande belv det när den ena katten skulle lägga sig över några papper som jag skulle ta bort. Så typist för katter att alltid ligga just där det vet att det inte borde ligga. hahaha
Igår under nattningsprocedurera så avbröt sonen och jag helt läggningen när vi började kolla igenom hans tidning med pysse.. Han fastnade för ett pyssel som vi skulle göra exakt nu när jag skulle börja läsa godnattsaga. Ja så det var bara att börja hjälpa han när han var så bestämd och envis att det skulle göras på en gång. :)
Sonen satte mig med att måla och klippa ut draken medan han själv satt och färglade Woody-figuren samt klippte ut.
Lite dålig fokus på bilden men andra bilden är bra bättre :)
Lite bilder
Slänger in lite bilder om hur sonens hjälpmedel ser ut när det är dags för läxläsning.
Bildshemat för sonen så han ser hur veckan ser ut även om det ser likadant ut vecka efter vecka så är detta en trygghet för han. Bildshema har har fått av HAB som han även har i skolan. Den som hämtar sonen i skolan finns en bild på.
Framför finns en penna med ett sudgummi väst på toppen. Denna penna är ny för sonen och enligt sonen är den bra att skriva med då pennan förser en viss tyngd i handen som gör att omfattningen av pennan ligger mer rätt för sonen .
Bilderna i bildschemat
Torsdagens stora händelser i skolan: Modersmål , skogen samt låna ny bok på biblioteket
Fredagens händelse: Mormor hämtar i skolan och veckopeng dags!
Lördagens händelse: Träffa pappa hos farföräldrar & lite lördagsgodis
Detta är helt vanliga låtsasmynt eller piratmynt som inhandlats på leksaksbutiken i stan.
För att räkna mindre tal än 25. Har fungerat jättebra tills kulramen kom in i bilden i skolan..
Nästa hjälpmedel är en helt vanlig kulram som används för matematikläxan.
Denna som visas på bilden är inhandlad på IKEA.
Datorn är hans egna som han gör skrivläxan.
Fredags mys är lite svårt denna fredag.
Sitter och kollar på Let´s dance och är helt själv hemma denna fredag. Sonen har idag varit väldigt snäll men åååå vilken liten härmapa han har blivit. Jag vet att detta härmande inte har med utvcklingen att göra och att det måste bero på hans adhd eller? Ja en liten fundering jag har här.
Morgonen gick förbi utan bekymmer och det var riktigt fint att kunna sitta vid frukostborden i lugn och ro samt kunna sitta i stillhet.
Som mamma finner jag det så otroligt svårt att finna en aktivitet att göra att vara ego . vara mig själv. Inte någons mamma, inte någons partner, vän eller studerande. Det är svårt att bara tänka på mig själv när dessa stunder dyker upp. Nu när det är så länge sedan sist så vet jag inte vad jag gjorde av denna egentid.
I normala fall när alla är hemma så har jag alltid nåt plock att göra eller nåt att läsa men jag har redan plockt det som går att plocka hemma efter sonen.
får lätt adhd att inte kunna göra nåt när min tid gått åt sonen. hahaha
EN körig dag
Halva gårdagen gick åt att sambon och sonen min rök ihop. En konflik som uppkom av ren missuppfattning. Och eftersom båda är lika envisa så ville inte någon av dem ge sig. Sonen skrev för att han inte fick äta pannkakorna med fingrarna och sambon hojta att ta ifrån maten. SÅ med surighet så slutade med att sonen och jag satt i köket själva och sonen hade lugnat ner sig rejält med min hjälp.
Sambon var rejäl trött och hungrig så det visade sig i köksbordet. För sonens del så tänkte han inte vad som gjordes när han åt sin mat utan att han helt och hållet njöt av maten och förståd inte varför sambon min börja skriva helt åt att inte äta med händerna. Ja ibland när sonen äter mat så är han helt inne i sin värld. Dessa dagar när det blir brål och konfikter av ren missupfatnning och ren envishet är dagar jag gärna vill hoppa över. Att jag sedan skulle till jobbet precis efter gjorde inte precis saken bättre i magen på mig. Men Båda skulle precis börja spela playstation. När jag väl kom hem från jobbet så låg en son i stora sängen och helt urvaken säga
- Mamma du är hemma! kom pussa mig. Jag ligger i er säng och sover gott.
minuterna efter somnade sonen om igen. Så sött
:)
Hur det hela började.... typ
Igår passade jag på att träffa rektorn för att ta reda på hur barn och ungdomshabiliteringen (HAB) kom in i bilden.
Enligt noteringar som fanns var det en remiss från de olika kontroller som gjorts för att kolla läs och skriv-utveckling så fastnade han i en av dessa kontroller. Sonen var visserligen sen i språket och fick av den anledningen gå kolla hörsel och syn för att bland annat utesluta biologiska orsaker.
Sonen fick godkänt på de vanliga kontroller utan anmärkning. BVC hade skrivit en remiss till barndoktorn för att kolla upp och när vi väl befan oss på barnkliniken så fick läkaren se att han var livlig. Jag fick avge rapport hur vi klarar vardagen. Förr var vår situation fullständigt i kaos som innebar ständiga bråk.
För att bryta en ond cirkel behövs det att jag behövde gp utanför min egen trygghetszon och våga ta hjälp.
Jag minns att mycket fick jag göra själv även om jag vid denna tidpunkt bodde med sonens pappa. Men som kvinna tar man sig nog an det större ansvaret. Sagt och gjort. Efter läkarbesöket blev det ett möte på förskolan som han gick på vid denna tidpunkt och vi pratade mest om vad som kan göras, vad som skulle göras.
Jag minns inte mer direkt på alla möten som jag inte antecknade om, men jag fick en känsla av att jag under graviditetens gång hade enbart gjort fel. Jag gjorde inte det ena eller det andra för mitt ofödda barn.
jag lade mycket skuld på mig själv för vad jag kunde ha gjort och varför jag inte gjorde på annat sätt. En tes var att de tre pencilinkurer för urivägsinfektion jag hade i början av graviditeten hade en viss påverkan enligt mig själv och nån enstaka i min omgivning. Vi godkännde denna orsak just för varför sonen var sen i utvecklingen.
Jag minns även hur ledsen jag var inombords. Det bästa stödet kom från min mamma. Gud bevare henne.
Under ett möte med alla inblandade människor så kopplades hab ( Barn och ungdomshabiliteringen) in som partner och vid denna tidpunkt så beslöt jag att separera från sonens pappa.
( Separationen hade ingenting med sonen att göra !)
När sonen hade gått till logoped och till bvc en massa för olika kontroller så kom vi in på att utreda sonen för att ta reda på om det finns annan orsak för att lättare hjälpa honom.
Då blev svaret Vissa ADHD drag och vissa autistiska drag på utredningen. Nu i dagens läge har ADHD delen mer uttrycks sig i sonen och mindre av den autistiska delen minskat men det finns dock där.
Nu ska vi börja med en ny utredning detta år och det ska bli intressant att se vad utredingen kommer att visa. Som en snart färdigutbildnad fritidspedagog så analyserar jag sååå dant min egen son och försöker redogöra hur jag kan lägga upp exempelvis läxläsningen bättre. Matematiken funkar lite så där bra men ibland jättebra. Det jag gör för att använda som hjälpmedel får hans leksaker hjälpa till eller nu senast det inköpta superpennan som jag och sambon min inhandlade på VASA museumet i stockholm och kulramen från IKEA.
Alla goda råd är bra utom de dåliga och vi prövar gärna allt en gång.
Vi borde egenkligen ha mer kaos eller mer konflikter sonen och jag men jag tror min deltagande att vara effektiv och vara i framkant med sonens utveckling så har jag kunnat vara där som stöttning.
Återkommer med bilder om sonens hjälpmedel hemma för läxläsning.
God pannkaksdag !
Idag om torsdagar är det av ren rutin mässigt pannkaksdag eller plättdag. Något annat går inte att äta för sonen min. Vi har alltid ätit av hans önskemål mestadels. Inte för att han får vara delaktig i vad som ska bjudas på men sonen äter inte potatis i någon form. Ibland känner jag mig hemsk att jag ska behöva lura min son med att lägga in exempelvis fint rårivna morötter i plättsmeten för att han ska få i sig lite nyttigheter. Sedan kan jag även presentera riva morötter för han men de äter han inte alls av. Nej nej utan lägger jag dem som stavar däremot så äter sonen morötter. Ja det är lite trix och filureri med sonen.
Ja sonen tar tid och energi ifrån mig för att det krävs det att man göra vissa saker på ett speciellt sätt. Detta har rent emd hans adhd att göra. Han vill inte veta av att något utanför hans värld blir gjort på annat sätt även om vi ibland har vissa inslag av detta.
En bild när han fick tag i min mobil och hittat kamerafunktionen.
och här fick sonen kort på kissen sylwester som gärna poserar!
notera kissens bästa sida :)
Idag har sonen hemspråk i skolan och hans modersmålslärare är åter på benen after att ha brutit ena foten illa. Under tre veckor har jag haft sonen själv som elev på hans skola och haft modersmål med honom. Han gillar skarpt att mamma är fröken och han kunde hålla isär min mamma roll och min pedagog roll. Underbart!!
Det bästa var att sonen ville ha mer och mer tid för spanskan. I normala fall orkar han inte med modersmålet mer än i 20-25 minuter. VI har kunnat hålla på i 40 minuter! Det har fungerat så bra. Min tanke är att jag kanske hade rätt material för hans del och att det var tillräckligt intressant. Både hans klasslärare och resursperson blev häpna och glada över att sonen höll sin koncetration i 40 minuter med enbart spanska. Jag känner viss stolthet i min son. Min lilla mini som börjar bli mer och mer stor och klarar av mer och mer själv.
Denna morgon hade jag inte koll på att om torsdagar så brukar sonen även lämna åter de två leksaker som han haft i modersmål som hjälpmedel att leka med för att träna in nya ord och händelser. Han kunde komma ihop 5 minuter innan vi var tvungna att gå att leta reda på vart leksakerna tagit vägen och ta fram dem.
Han har koll på hur leksakerna ser ut. Så av denna anledning får jag kolla igenom hans leksaker med honom och bara ha en lekstund så jag får in hur de olika leksakerna nänns i hans uttryck. Det har blivit frustrationfrån sonens sida när jag inte förstått honom. Men nu när jag lägger ner min själv på honom och att förstå honom mer och mer så minskar våra rutinmässiga konflikter och gräl. Det gäller alltid att alltid fråga efter hans tanke först innan man gör något annat så som att skälla på han. I hans värld är det rimligt men i vår värld kanske det inte är.
En lugn dag
Idag när jag hämtade sonen på fritids så spelade han ett datorspel om halvan. Jag vet inte hur länge han suttit där men när jag sa att det var dags att gå fick jag till svar detta.
- ser du inte att jag är lite upptagen mamma. , Du får vänta lite.
Ja ha. Så diplomatiskt han är. Självklart har han hört någon av oss närmaste säga detta och använder det. Ibland är det så att jag får snällt vänta tills han avslutat sin lek eller spel innan han är med på noterna att följa med hem. Idag fick jag en bra kontakt med en anna förälder vars barn har funktionshinder. Dessa stunder mina människor är såååååååååååååå underbara att bara få en direkt förståelse.
Tänka sig!! jag behövde inte förklara mig för hur jag känner, denna förälder visste på en gång.
Väl hemma från skolan blev det grönsaksgryta till middag, eller ratatoiui. Idag hade jag i frysta köttbullar som fick kokas med sista 5 minuterna. De smakade himmelskt gott. Sonen åt utan att sga hur äckligt allt såg ut eller smakade. En seger för mig hihi
Sonen slappnade av framför tv´n och tom och jerry serie. Han hoppar och skuttar och gör vissa impusliva uttrycks rop som han inte kan hjälpa. Men ibland behöver han den nervarvningen för att sedan kunna lägga lite fokus på läxor. Läsläxan tog vi vid läggningen. Han läste först några sidor ur askungen . Han sa bestämt att han minsann läser så han behöver itne läsa någon anna tråkig skolbok. Syftet för linus är att läsa något vrje dag. Sedan har jag inte dirketa krav på att han måste läsa bok a eller bok b utan han läser det som intresserar sig för dagen. Allt bygger på hans intresse. gör jag inte det skulle han mycket snart se allt skolarbete tråkigt åch meningslöst.
För min egen del hann jag till sonens skola utan att sonen såg mig. Jag hade ett litet ärrende till rektorn. Jag vile mestadels veta hur barn och ungdomshabiliteringen kom in i bilden och vem som önskade en utredning vilket jag inte ens visste att man kan kunde begära. Med första barnet lär man sig allt och man är väl förbered inför olika möten. Som mamma måste jag hela tiden ligga 5 steg före alla andra.
Imorgon är det pannkaksdag = Torsdag!!
Tror det blir plättar om sonen självfår bestämma :)
Guld morgon och temat pappa
Denna onsdags morgon flöt på som en dröm. Inga bråk eller tjafs med sonen. En guldmorgon för oss med andra ord. Det är verkligen skönt att få en morgon där sonen även värdesätter bråkfria dagar. Hur kan detta komma sig? Kanske att jag förstår honom mer och vet hur han tänker? ja det är en teori att se på saken. Den andra är att jag vet hur han vill göra vissa saker och så blir det . Resultatet blir att sonen gör det jag vill att han ska hinna göra innan det är dags att gå till skolan. Det är en stor seger i sig för oss att förstå varandra mer och bättre.
Sonen min har en tendens att vara viljestark och vill han något så förväntar han sig att det ska ske. Mitt jobb är att lirka på ett sätt som gör det roligt nog att göra det han vill men samtidigt få något annat gjort som jag vill.
Nu har allt blivit en ren rutin som vi inte tänker på men linus mår bra av rutiner som inte ändrar sig. Han är mycket mer öppen för korta varsel men då det händer så sällan så är det bra att han även träffar på händelser med kort varsel.
Denna morgon blev det diskussion om linus pappa. Sonen ältade och äldtade om att draken pappa är viss hans pappa och han inte försöker luras. Jag frågade mer vad han vill och hur han tänker så svarar han med att han vill att hans pappa ska hämta i skolan och att hans pappa ska vara med mera.
I mitt lilla hjärta brast det helt i att ge honom förklaringen på ett neutralt sätt ( oavsett hur jag föraktar hans far) så frågade jag om han har roligt om lördagar när dem träffas.
Sonen: Jaaa vi leker drake och äter middag.
Sonen menar att han vill ha mer tid med sin pappa men har fått förklarat att av pappan trolgitvis att han jobbar för mycket. ( min teori är detta,inte att jag vet om det är så eller inte)
Ja jag ogillar hans pappa men det får jag inte visa för linus då han gillar sin pappa. Vad jag kan göra är att säga lite mer hur han ser och ge lite förklaringar relaterade till verkligenheten om varför det är så.
exempel är att sonen även frågade varför hans pappa jobbar mycket och inte kan jobba lite mindre för att träffa han mer?
Jag gav som anledning att ibland jobbar man mer och andra jobbar mindre. Jobben ser olika ut men pappa gillar säkerligen sitt jobb att han vill vara där just för att han tycker jobbet är kul.
Här är det viktigt att som förälder och som pedagog att inte lägga över sina attetyder eller förhållningsätt på om vad man tycker och tänker egenkligen om folk. För linus innebär detta att han inte perspektiv ser helt annorlunda ut än mitt perspektiv. Jag får enbart hjälpa honom med att tolka hans intryck genom de känslor han förmedlar mig och de han säger för att kunna hjälpa honom att uttrycka sig. Säga och veta hans egna perspektiv innebär att även jag ska se för att lättare guida honom.
Barnperspektivet är linus egna uttalade syn som han ser och förmedlar mendan barnets perspektiv är hur jag ser på linus så som jag ser den utan att fråga honom. Förstår ni skillnaden? Jag måste inta barnperspektivet genom att ha pratstuunder om vad han tycker, tänker och känner och hjälpa han förstå vår värld för att han lättare ska förstå världen med sin adhd.
Att leva med ADHD - En film som ger tankar
Visserligen så är detta från England men vad föräldrarna känner är vad jag även kännt bara det att jag har varit tvungen att finna en egen balans. En handbok finns inte med med pedagogik och didaktik kommer man långt även i hemmiljön inte enbart i skolmiljön.
Oh härliga morgonstund med protester
Vid sjusnåret steg jag upp och sonen hade inga planer på att varken klä på sig, äta frukost eller bege sig till skolan. Att få sonen att klä på sig är inga problem men det tar några uppmaningar att få honom att göra det.
Sedan blev det en protest när jag sa att nu är det frukost. Protesten varade länge. dessa stunder kommer inte ofta men visst så blir jag trött på dessa stunder. Att det blir protest och bråk för en vardaglig sak som görs varje dag annars utan vaken protester eller bråk. Denna morgon slutade med att jag ställde fram allt och lät han göra iordning sin egen frukost men tilloch med där blev det protester. Ibland protesterar han enbart för att han kan och vet att han får en respons av mig. I normala fall i dessa stunder så är det oehört frestande att skriva tillbaka till sonen men detta ger ingen effekt alls och skriks det utan tydlig anledning så blir det ingen lärdom heller för varken mig eller sonen. Sonen reagerar med tydlighet och att man är lugn i sig. Så det ända jag sa var att kan man bråka med sin mamma själv kan man göra iordning sig egen frukost. Han protesterade tydligt men jag gav han blickar och var helt tyst när jag ställde fram allt. När sonen inte fick sin respons av mig så slutade han då jag började plocka min egen frukost. Sonen började plocka lite själv med flingorna och att han tog med fingrarna med flingorna så jag lät det vara helt. Det räcker med en rubbning. Ibland orkar man inte vara ordenkligt med de reglar man satt upp men morgonen är värsta tiden att bråka om småsaker när annat inte heller stämmer.
Ur sonens syn blev det mest roligaste att kolla på tv och det lockade mer än att äta frukost och gå till skolan.
När jag var mer beslutsam i mitt beslut mer än han så gav han sig men med protester.
- jag vill inte äta frukost, ALLDRIG!!
Han satte sig iallafall vid frukostbordet just för att deta är en rutin som görs dagligen. Att protestera vid frukostbordet är inget konstigt i hans ögon.
Sonens protester mottogs av mig i form av att jag visade att jag såg att han inte ville göra den jag tänkt mig.
- Linus , nu är det frukost dags.
sonen: Jag vill inte ha frukost , ALLDRIG!!
jag: men ta inte bort frukosten linus, jag vill äta frukost.
(sonen började plocka åter fram frukosten, han hade bra lagt de jag ställt fram ifrån sig )
Jag: Vill du ha varm choklad?
Linus: Jaaa
När jag fråga honom om nåt han verkligen vill han varje morgon var lockande nog för honom att börja plocka med fingrarna nere i flingpaketet och börja äta
Målet varje morgon är att han äter lite frukost. så han åt sin frukost visserlgien med händerna men frukost fick han i sig så jag är mer än nöjd.

Här blev hans protester därmed slut.
När jag bekräftade vad jag såg att han var upprörd över att inte se klart sina program eller ha lekt klart med datorspelet så insåg linus att jag sett och bekräftat vad han kännt.
Självklart ska alltid en leksak vara med vid frukostborden men detta är helt okay för oss när han vet att inga leksaker får finnas vid bordet när vi äter mat.
Nästa sak att bråka om blev att han enbart ville ha fritids först och sedan skola. Jag sa hur det låg till men detta ville han inte veta av. Ja nästa tjafs. Vi tog hela morgonen med ro utan stress. klokan var nu 10 min innan 8. vi kom iväg previs 5 över och han fram till skolan i tid. När vi väl kom till skolan medelades resurspersonen om morgoenns och nattens händelser. Vi mottogs med förståelse vilket inte alltid är lika tydligt från skolans sida enligt min uppfattning. Men efter min sammankallade stödsamtal med skolan så har det blivit en klar förbättring om hur min uppfattning ser ut då de har fått en inplick av hur jag känner mig ibland på morgonen när alla ska promta på mig att vara trevlig och hälsa men ibland orkar jag inte ens säga hej til personalen. Här är det mer viktigt att sonen får sitt hej då och jag kan prata med personalen när jag hämtat han.
Måndag är stressfria hos oss... alla dagar är det.
igårkväll när sonen när vi skulle förbereda inför måndag så frågade jag sonen vad han som brukar ske på måndagar i skolan. Som alternativ räknar jag upp det han har under hela veckan men i fel ordninging. Hans uppgift är att hitta det jag nämner om vad som ska ske just på måndag. När han väl hittat aktiviteten frågar jag vidare vad han behöver. Han svarar genast med säga gympakläder och mer specifikt vilka klädesplagg han vill ha.
Det går inte att byta t-shirt eller byxa för sonen utan ett visst klädersplagg är helt för en företelsee och i detta fall är ett par blåa shorts och en ljusblå t-shirt lika med gympakläder. Varför just det är de färger är inte relevant för honom. Det som är det mer viktiga i just plaggen är att det är mjuka och känns därav mer bekvämt. Sonens autistiska drag gör att han är känslig för olika tyger och även om jag inhandlar ett plagg med bästa favorit motivet med exempelvis något ur filmen "bilar" eller spindelmannen och det är tyget känns helt fel så vägrar han ha på sig plagget. Det måste vara helst bomull som är tvättat gärna med lite extra mjukmedel innan han ens vill ha på sig den. Häromvckan fick jag ta bort från hans garderob ca 7 t-shirtar och tröjor som hade favoritmotivet men plagg han inte använt. Ja ibland är det rent hemskt att inte kunna köpa fina kläder men det är inte heller lätt att ha med sig sonen för att handla när han inte ens har inställningen inställt på att det ksa inhandlas kläder till honom. Ibland får man ta lite pö om pö och säga att nu linus behöver du nya regnkläder för att du har vuxit och dina regnkläder du har passar inte perfekt.
Det han vill höra är en starkt och tydligt exempel varför han behöver nya plagg.
Idag blir det min sambo som hämtar sonen på fritids då jag slutar mycket senare än hans resursperson. jourfritids är inte populärt i Linus ögon då det är helt nya lokaler och ny personal och enbart om måndagar är enbart en känd person för sonen som jobbar sent. Idag blir det inte detta så jag och sambon försöker alltid lösa så sonen slipper. I snitt är det 1 gång per månad som sonen behöver fritids senare än till 16.
I morgonrutinen innebär det att sonen går till sitt rum och väljer ut ett mjukisdjur som ska följa med och hämta honom. Den av mig eller sambon som hämtar MÅSTE ha med sig detta mjukisdjur. Glömmer vi de så är vi inte polulära utan vi måste då ge liv i mjukisdjuret och säga att idag så har han bara busat och inte lyssnat på mig så då fick den stanna hemma. Väl hemma gör sonen bestraffningen till mjukisdjuret. Djuret får då sitta vid balkonen i 2 minuter och sedan får den säga förlåt. Detta är ansvarsbit som sonen tränas i så inget som inte har något i syfte och att lära sit utav. Ja men detta är inget vi tänker på naturlitvis.

Mjukisdjuret "Gustav" brukar vara favoritet att leka med. Här är speldosan föressten som ger linus lugn.
Imorse glömde vi mössan och cyklehjälmen. Sonen blev lite förvånad varför inte vi kunde gå tillbaka när vi ändå var utanför cyklarna. Anledningen var att jag prioriterar mer med sonen att komma i tid än att hämta det vi glömt. Jag sade tydligt att idag kan vi inte hämte den får då kommer vi sent till skolan och missar samlingen. Sonen godtog min anledning och sa att han faktiskt kan cykla lika bra utan den. Till saken hör även att vi väljer medvetet en väg där vi inte behöver korsa någon väg alls utan raksträckan till skolan är cykelväg. En guldväg sett mot mina ögon.
söndag:
Hans dag i kalmar berättades av min mor att han varit mycket snäll och var lugn hela han under hela dagen. Han satt försjunken i en bok om spöken och läste den helt själv under färden till kalmar. sonen hade sedan sagt att när de kommit fram måste de fika på den fina stället. Han menade KULLZENSKA CAFEET (http://www.cafekartan.se/01431/Kullzenska_Cafeet) vid kaggensgatan. ( Mitt emot Indiska i kalmar) Sonen hade full koll på vart det låg för han visste även att därifrån kunde han ha utsikt mot BR-leksaksbutik.
Från sonens perspektiv så var han lugn inom sig just för att det hände något hela tiden och det som hände var intressant. Han dras till det som har starkast dragningskraft och i detta fall innebar detta att allt under hans kalmardag med mor mro lockade honom. Hela dagen var han som nycke nyfiken förutom att det nyfikna kom till honom och han behövde inte söka upp det.
Under Fredagen följde han med mormor och morfar till sjukhuset där han blev djupt besviken på att inte vara kvar när enligt sonen skulle fotografera morfars huvud. Mormor hade dragkraften mot en annan del av sjukhuset som var mer lockande att upptäcka med mormor än att vara kvar och vara ledsen hos morfar som gjorde sin behandling. Hans komentar var hela tiden att han väntade på sin glass och dricka. Hmm vad hände snenast vi besäkte sjukhuset och med morfar? jo han fråga efter dricka och fick en spiralglass istället. Förstår ni assosiationen som konstant kommer när vi besöker sjukhuset med morfar. Med Sonen min måste inte bara jag var uppmärksam på vad jag säger men minnas vad sa jag när jag sa det och vad hände då som följd.
Ett exempel var att mormor och morfar sa en gång att de skulle åka dig näsan pekar. När de gjorde detta sist så blev händelsen en fika på gränsö slott. Nu när sonen själv uttryckte att han ville åka dit näsan pekade på så menade han Gränsö slotts café. Detta hade mormor och morfar inte i beräkning att registrera så när sonen blev arg när de åkte till Ica maxi förståd dem inte varför min son reagera som han gjorde när han gilla åka bil oavsett vart det är.
Ja, det gäller att ha vissa saker i spinn och minnas dem. Hålla det man lova och om man inte kan göra det så måste man medela när detta löfte ska infria. Helst ska detta löfte infrias inom 24 timmar.
Idag blev det även en Bingopromenad runt Lysingsbadets camping där det blev vinst för min del. Vinsten går oavkortad till sonen så jag inte har någon nytta att vinna något blaskigt kaffe om jag får bingo. Längst promenaden registrerade han olika tecken för våren då vädret varit lite knäppt. När vi går söndagar denna promenad så är det inte enabrt för promenadens skull utan även för att min son ska kunna träna och komma i rullning hans tänk att man inte alltid kan vinna det man vill alla gånger. Hans besvikelse när vi inte vinner har minskats och kan aceptera till viss del att han inte vunnit nåt men avreagera sig måste han göra och det är det som han tränas sig i med att inte avreagera sig på andra utan ta itu med sina känslor och aceptera att de kommer.

Myrorna har börjat vakna ............................. Fotograf: Linus

Plockade vitsippor längst Bingo promenaden. En liten bukett till sin mor.

Bästa fikat i tofvehult där dessa traskar omkring.
Idag prövade han att tända stearinljus och sa tydlgigt till sig själv att leka med eld var farligt så han tände och slängte i 3 eller 4 omgångar. Varför han höll på med detta när vi sa åt han att inte tända var som att säga till en katt att inte äta sin mat. Han utmandade inte ödet alls utan han visste att båda jag och sambon hade ögonen på honom och var redo att ingripa om nåt skulle ske. Men får de inte prova något nytt under uppsyn så hur ska de annars lära sig vad eld är och vad det innebär? Jo mina nerver e franska och omtåliga men det får jag bara bita ihop. Det jag gör är guida honom och är med han hela vägen för att han ska bli en erfarenhet rikare som han kan omvandla själv senare och ta ig till minnes om vad det innebär, vad som kan hända men även att inte göra om det själv. Jag låter sonen min pröva sina vingar.. detta är enkelt som en pannkaka än så länge. Vi får se hur hans tonårsperiod ser ut. Kommer jag orka? Visst faan kommer jag göra det. Jag måste, jag har inget val. Det om är tryggt är att vi kommer klara livet men vår väg i livet ser bara mer annorlunda ut än andras.
Stödsamtal med skolan , ideer som väcks
Gårdagen blev helt okay i tanke på att sonen inte alls hade tänkt sig äta fisk. Så det blev att även koka lite snabbmakaroner och micra lite köttbullar ( köttbullarna värmdes och ja jag gjorde egna köttbullarna)
Jag blev glad av att sonen fick ner "matvete" ni får googla er vad det är. Det är fullt av fibrer som era tarmar kommer vara glada för och smakar som pasta eller ris. Gott med andra ord.
Idag blev det mestadels en dag av stöd för mig. hade begärt av två ur personalen i min sons skola att ha stöttande samtal när det är att jag inte kan bolla med andra om mina funderingar eller tankar som jag har. Det
Lite funderingar som jag hade blev besvarade och jag fick en massa tips och ideer om hur jag kan göra med sonen hemma gällande skolarbetet. Syftet var att jag ville ha förståelse från delar av personalen smat lägga fram de observationer jag gjort på sonens skola. Jag rekomenderar starkt att som förälder medverka en dag i ert barns skola. Det behöver inte betyda att ni behöver ha ett barn med ett funktionshinder men barn uppskattar enormt mycket att man tar sig tid till att medverka i deras dag. För dem innebär detta ur barnperspektivet " Jag är viktigt för min mamma/pappa"
Mitt syfte är att inte bara se hur sonens dagar ser ut i skolan men även se för att ge feedback till skolpersonalen. Det handlar inte om att kontrollera skolans arbete. För mig handlar det om att skolan bedriver en skola för alla och min son är med. Vissa skolor kanske inte alls har metoder för hur man ska hantera barn med funktionshinder . De kanske inte ver hur de ska förhålla sig. Som förälder är det underbart att få förståelse att man inte bara är en vanlig förälder men en förälder med extra tungt arbetsuppgift. Hemma är sonen mer våghalsig vilket är bra . För mig indikerar detta att han känner en enorm trygghet. En trygghet att våga flyga själg, att våga göra det han vill. Sina ideér får han av mig möjlighet att utforska att genomföra. Jag är nöjd. För mig innebär det att jag har dörrlarm och fönsterlarm på fönster för att få en indikation på om han gör något han inte vet medvetet att det är faligt. vanligt inbrottslarm har jag på fönstren. Jag måste ha detta. mitt jobb är att linus får pröva sina vingar hur han vill. Min uppgift innebär att ha full ansvar för säkerheten hemma.
Skolmötet som hadlande om idag att se sonens utveckling och finns det något som inte fungerar, eller fungerar mindre bra? Samtalet handlade om sonens positiva och starka sidor men även om där han behöver ha stöd. Vi gick ifrån mötet personalen och jag med nya ideér som vi ska genomföra. Vi ska få ett dataprogram som utvecklar sonens skrivglädje med hans läsning. Att han skriver för han gillar han inte men när det är med datorn så vill han bara skiva mera. Läsa gillar han med. Han vil skriva egna texter men när han dessutom inte alla gånger vill ha min hjälp att ljuda så kan det bli vissa hinder.
Bråka med mamma dagen ? Onsdag 11/4
En god morgon belv det hemma även om det som sedvanligt hemma blev lite bråk om frukostdelen, att sonen inte alls ville hjälpa till att ta fram för frukost eller att han inte tänkte vara snäll idag.
I dessa lägen speciellt på morgonen så är det bästa alternativet bara låta allt tjafs vara. Låta det rinna av en som om kroppen våre fjädrar och tjafset och halv bråken är vatten.
Vi åt frukost i stillhet vilket var skönt då sonen skötte snacket. Nu blev det hans bekymmer om vem som ska hämta och NÄR mormor skulle hämta. Även om jag steg upp först halv 8 så hann vi med allt vi skulle och kom på ett hum som vi brukar till våra skolor. Jag gjode min lunch för dagen, fixa min cykel, pumpa den med luft medan sonen fick uppdraget att själv med nyckel ta ut sin cykell från cykelförrådet. Ja vi kom iväg i tid även omdetta inträffa inom loppen om 30min.
Det gäller ha flyt ibland men framför allt att INTE stressa upp sig. Det är då som sonen sättter sig tvärt och vägrar göra nåt och bråkar för allt. Denna lilla fina upptäckt har räddat vår morgon. Ibland får man göra flertal moment / sysslor till tävlingar. Vem är bäst på detta idag osv.
Jag: Är det bråka med mamma dagen idag?
Sonen: hahaha är det bråka med mamma dagen idag??
Jag: Eller bara bråka lite med mamma dagen ?
sonen: Men mamma , jag bara skojja lite med dig.
jag: Var snabb du var på att ta ut din cykel ur förrådet! Det var bra hjärtat!
Sonen: Jaaaa , för jag är så snabb och duktig pojke. Din pojke mamma!
Kan man göra annat än le från nu? ahh så där så var morgonens tjafs pase och nu kan jag fokusera på mitt idag tills jag kommer hem.
Det som är mindre bra är att jag inte kan läsa min littratur eller vara jätte effektiv när jag pluggar hemma när sonen är hemma med. Han kommer visserligen ofta med sätter jag en tid som jag inte vill bli störd så tar han detta. Detta får ske i 1½ i taget och sedan ge han full fokus på han. Ibland när jag inte orkar så lånar jag sonens hörsekåpor. Ett effektivt sätt att få pluggro hemma mitt i ljudkaoset.
Sonens tankar
När jag kom började han genast att gråta. Nåt hemskt hade hänt! Ja hans nya innebandyklubba han fick i påskpresent som han tog med till fritids hade gått sönder. Hela dagen hade sonen varit leden i perioder berättade resurspersonen. Det pedagogerna berättar för linus är att när något går sönder så har det gått sönder. Vad sonen ville höra var att veta hur han ska göra nu? detta var diskussionen i korthet.
Sonen: Den har gått sönder och jag blev super jätte lessen mamma!
jag: men gick den sönder? inte visste jag att du var så bra på innebandy ? bäst att köpa en starkare innebandyklubba till dig
sonen: Jaa men jag kan ta den andra gröna jag har hemma. och sen kan du köpa en ny om den andra går sönder.
jag: Nu blev du glad hjärtat ser jag. så bra! Du har blivit mycket bättre på att spela innebandy! Du kommer bli välrdsbäst på innebandy
sonen: inte bäst i världen mamma, Bäst i hela universum!
Väl hemma så var det inget mer med detta utan då var det överstökat med att innebandyklubban hade gått sönder.
Maten sedan fick bli till en liten tävling om vem som kunde äta upp sina grönsaker snabbast och bli världsbäst på atta grönsaker i familjen. Vinsten gick till sonen så klart. Allt handlar om att göra det man vill att sonen ska göra till en lek som han tycker är roligt. Efter maten bestämde sig sonen för att ta fram min snurrplatta och snurra sig själv yr. Han fick upp en bra fart och sedan gick han därifrån helt opåverkad. Både jag och min sambo blev helt imponerad. Detta snurr ger han lika mycket rogivande stimulans som när vi andra gungar riktigt högt. Den känslan får linus och han kan gärna hålla på om och om igen tills han finner annat roligare aktivitet.
Nu mina läsare ska jag ta min an han och kvällsrutinen med han. Ha det bra ni. :)
Tisdag 10/4 2012 En enkel kram kan betyda så mycket
Denna morgon gick mycket väldigt smidigt. Det var väl mestadels jag som hade liiiiite svårt att komma ur sängen. Om morgonen har det visserligen blivit mycket bättre sedan den inre pedagogen i mig är smartare i valen. Morgonens enda prio är att sonen får i sig frukost och att han vet att det är skola eller fritids. Han testade mig het klart genom att ändra sig i sina val när det gäller att välja vilken mjukisdjur skulle med till skolan.
När vi väl kommer till hans skola mottags jag av en krav av en av pedagoerna som vikarierar när sonens resursperson inte finns där. Så underbart skönt att bara få en kram av personalen som visade förståelse för att jag inte har det jobbigt. Den inre pedagogen i mig tar sig an sonens funktionshinder och ser efter hans alla behov. föräldrern i mig vill säga rakt ut hur trött jag är oh hur mycket jag avskyr att denna diagnos adhd och autism har blivit satt på min pojke. När jag fick kramen av pedagogen blev det ett osynligt bekrftelse som pedagogen såg att jag behövde. Att det är okay. Just i kramens stund upplevde jag att jag just då inte behövde vara stark utan att det var okay att vara svag. Att få förståelse från sin omgivning har inte alltid varit det enklaste när många gånger hänt att man tagit barnet för ettiketten eller att omgivningen tolkat det som om jag vill gömma mig bakom sonens diagnos. Men detta är fallet mina människor. Min son är inte som alla andra, han är unik , ett orginalitet med en funktionshinder som inte hindrar honom från att leva livet även om han påfrestar mina nerver genom att vara våghalsig.
Det kändes helt underbart att få förståelse och en bekräftelse på att det var okay att vara svag och att få en kram för att få det bli bra. Självklart så kramas jag inte med alla pedagoger. Men det är en lättnad att få en kram när man minst förväntar sig.
kedjestaketet

Söndag
Den andra rutinen brukar att stanna vid kedjestaketet innan sista bingofrågan med ena foten låta varje kedjehäng gunga. Detta är för linus helt okay då det ingår i hans rutiner att göra. Gör han inte detta blir han arg. Detta ger honom nämligen en viss trygghet i att vissa saker sker på ett visst sätt. Jag kan se det som en gräns till mani att göra på detta sätt men för linus är det en del av hans vardagliga liv att göra. för honom ger det en viss lugn. Sedan när vi var klara med bingopromenaden när vi insåg att ingen av oss hade vunnit kom nästa del av hans inre rutin som idag inte stämmde. Han brukar har turen att vinna ofta och när detta inte sker med den jämna internvall så blir han gensast arg. Närmas linus idag blev mormor som han försökte bita i armen. Han gjorde sura miner och visade tydligt att han inte var med på noterna att han inte vann något. Han bestämmer sig nämligen redan när vi köper ut våra bingobrickor se vilket pris han vill ha. Han hade inställningen helt inriktat på att vinna denna kinderägg som var helt i BIlar2. Han varken han ,mormor eller jag vann blev han lite arg. Det enklaste här våre att åka till ica maxi och inhandla kinderägg med bilar2 motiv. Men här valde vi att han får acceptera att förorar man så förlorar man. Inget vi kan påverka. Detta tog lite tid för linus att inse men när jag berättat att jag skulle köpa tre lotter nästa söndag för att kanske vinna så blev han genast gladare. eller ja, minre arg iallafall. Vi åkte till Icamaxi för att fika och hans sura min försvann väldigt fort. Jag blev skjutsad hem av dem och sonen min var så förnöjd med att ha fikat. Han sa att han saknade mig och att vi skulle ses imorgon. Utan honom skulle mitt liv vara grå och tråkigt. Men nu är den inte det när han finns till.
Lördag
Ny framsida..
Långfredagen har blivit rensadagen
Långfredagen- En tråkig dag eller ??
Skärtorsdag
