En respektlös bemötande

Denna morgon fick jag och sonen min en inte så bra bemötande alls. Detta bemötande var av respeklöshet för sonen. JAg skjuter eld via blicken och kunde jag göra nåt så hade jag av ren irritation lagt på telefonen som personen som hade hand om morgonens på avdelningen.

Låt mig ta detta från början mina läsare och följeslagare.  Under gårdagen  hade jag som olikt som senvalig ordning läst och skrivit det som skolan behöver veta och jag ska informeras om från skolan. Jag hade fyllt i at sonen behövde morgonfritids denna torsdagsmorgon.
Vad jag blir bemött av är ren respektlöshet gentemot min son.
Jag kommer på avsatt förutanmäld tid till morgonfritids och det första jag ser när jag kommer in i verksamheten är en personal som ska vara en pedagog sitta i telefon utan varken ge mig en nick eller tecken att hon sett att vi kommit som en hälsning. Denna personal reste sig inte ur stolen där hon satt för att hälsa och ta emot min son. 
Enligt deras egna trivselregler så säger de att de ska bemöta alla mer respekt och att hälsas så man vet att man säger hej  när man kommer och hejdå när man går. När inget av detta görs av personalen blev jag irriterad och ilskan börjar visa sig. 

Jag gick fram till den sittande pedagogen för att börja prata med denne. Utan att ens ha förståelse för om hon satt i telefon med en annan förälder eller i privat samtal  började jag säga mitt. 
Berätta om att sonen inte behövde äta frukost på skolan då det redan var avklarat hemma och bertta den mägd sonen hade fått i sig vilket skulle menas att det inte behövde.   

Hur såg sonen på detta? 
Sonen  letade med blicken efter en känd person som han kunde gå till men när detta inte gick  så gick han tilll en vän tror jag eller till en data snurrstol ( en datastol som går att snurra, hissa och självklart kul att  leka med :D )
Sonen gick inte fram till personen för att säga godmorgon. I hans värld vill han se ett ansikte han länner igen som han vet kan hur att  hantera honom. Sonen frågade efter sin resursperson och sin modersmålpedagog men när jag besvarade att det var tidigt så blev det lite oroande att sonen tolka att det inte är riktigt som vanligt på morgonen.
En vanlig skoldag börjar vid 8 då sonens resursperson redan finns där. När nu denna morgon inte blev så blev det inte bra för sonen. Han letar med blicken efter en mer igenkännande ansikte. Nu är det dryga 15 minuter kvar tills jag vet att sonens resursperson finns på plats och klockan blir precis blir nån minut före  8.

Skrivit ett mail till resurspersonen för denna respektlöshet som sonen och jag fick mottaga vill jag inte uppleva en gång till. Det jag erbjuder är kunskap i att komma för att föreläsa om sonen och hur man ska hantera honom i olika situationer.  Föräldrar är experter på sina barn oavsett om de har en diagnos eller inte. Detta är vad skolan bör ta till vara på när det finns en funktionshinder.

Agnetha

Hej Valentina! Jag tycker du gör alldeles rätt i att maila, men glöm inte rektorn för skolan!!!!!! Det är en av de första saker man lär sig på högskolan: SE ALLA ELEVER OCH DERAS FÖRÄLDRAR!!!! Tur att din son fått en så stark och klok mamma när han har sina problem. Heja dig!!!!!!!! Styrka kramar kommer <3 <3 <3

2012-04-26 @ 09:25:52

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?