En lugn dag

Idag när jag hämtade sonen på fritids så spelade han ett datorspel om halvan. Jag vet inte hur länge han suttit där men när jag sa att det var dags att gå fick jag till svar detta.

- ser du inte att jag är lite upptagen mamma. , Du får vänta lite.

Ja ha. Så diplomatiskt han är. Självklart har han hört någon av oss närmaste säga detta och använder det. Ibland är det så att jag får snällt vänta tills han avslutat sin lek eller spel innan han är med på noterna att följa med hem. Idag fick jag en bra kontakt med en anna förälder vars barn har funktionshinder. Dessa stunder mina människor är såååååååååååååå underbara att bara få en direkt förståelse.
Tänka sig!! jag behövde inte förklara mig för hur jag känner, denna förälder visste på en gång.

Väl hemma från skolan blev det grönsaksgryta till middag, eller ratatoiui. Idag hade jag i frysta köttbullar som fick kokas med sista 5 minuterna. De smakade himmelskt gott. Sonen åt utan att sga hur äckligt allt såg ut eller smakade. En seger för mig hihi

Sonen slappnade av framför tv´n och tom och jerry serie. Han hoppar och skuttar och gör vissa impusliva uttrycks rop som han inte kan hjälpa. Men ibland behöver han den nervarvningen för att sedan kunna lägga lite fokus på läxor. Läsläxan tog vi vid läggningen. Han läste först några sidor ur askungen . Han sa bestämt att han minsann läser så han behöver itne läsa någon anna tråkig skolbok. Syftet för linus är att läsa något vrje dag. Sedan har jag inte dirketa krav på att han måste läsa bok a eller bok b utan han läser det som intresserar sig för dagen. Allt bygger på hans intresse. gör jag inte det skulle han mycket snart se allt skolarbete tråkigt åch meningslöst.

För min egen del hann jag till sonens skola utan att sonen såg mig. Jag hade ett litet ärrende till rektorn. Jag vile mestadels veta hur barn och ungdomshabiliteringen kom in i bilden och vem som  önskade en utredning vilket jag inte ens visste att man kan kunde begära. Med första barnet lär man sig allt och man är väl förbered inför olika möten. Som mamma måste jag hela tiden ligga 5 steg före alla andra.

Imorgon är det pannkaksdag = Torsdag!!
Tror det blir plättar  om sonen självfår bestämma :)

Emma Lannebrink

sv: jaha okej, äter han mediciner?

2012-04-19 @ 09:45:25
URL: http://adhdochfoto.blogg.se/
valentina

Hej Emma! nej han tar inga mediciner för tillfället. Just nu så fungerar de olika strategier och metoder att lirka och ta till olika knep för att att få skolbiten tillräckligt spännande för sonen att vara fokuserad på. Hur gör du ?

2012-04-19 @ 11:18:38
URL: http://valentinabara.blogg.se/

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?