Skärtorsdag

Torsdagar brukar innebära i vårt hem pannkaksdag men icke idag. Idag blev han övertygad av min käre sambo att det skulle ätas Lasagne och det framför tv´n. Jag var lite emot detta men eftersom löftet redan till sonen var gjord så kunde jag heller inte ha hjärta och bryta hans lyfte till sonen. Precis som katten Gustav älskar lasagne, så älskar min son samma rätt. Om han finge bestämma så skulle det bli lasagen två dagar i veckan. Så i dagens läge blir det varannan vecka. Jag han med att damsuga före lasagnen blev färdig i ugnen och se det var inte populärt alls för grabben. Han såg surt på mig och sa högt att han inte kunde höra tv´n så jag fick snabba mig på. Nu efter maten är han så förnöjt och kollar på Ben10 alien force eller ja vad det nu heter på Cartoon Network. I Veckan kom det efterlängtade samtalet från barn och ngdomshabiliteringen som jag trodde inte skulle komma så snabbt. En ny psykolog ringde mig som berättade att hon på förekommande anledning fått min sons ärrende på dennes bord och ville ta sig an med att påbörja en ny utredning. Jag som trodde att en telefonförsäljare ringde blev istället glad som en ja, jag vet inte vad över att en ny utredning skulle göras och att det skulle ske på sonens villkor. Detta skulle ske på sonens skola och skulle inebära att bekanta sig med sonen innan test skulle genomföras. Det andra var att sonens resursperson skulle sitta utanför om det behövdes som en trygghet. När detta skedde för sonen så skulle även psykologen kunna göra alla de tester som behövdes. Den förra var inte alls samarbetsvillig med min son utan ville mest att jag skulle påbörja medicinera min barn för att psykologen skulle kunna utföra de tester som behövdes.. Hör nu hur idiotiskt detta låter? Ja för denne så lät det inte alls så men jagt stod på mig och eftersom jag har en lärarutbildning snart klar så kunde jag även argumentera mer om att det som behövs ändra på är pedagogiken och didaktiken för min son och inte att han skulle ändra för omgivningen. Nähe om man skulle börja plocka iordning förrådet då så man kan komma in där och lägga in jullådan ? Det som skulle behövas är att rensa i sonens rum men detta får inte ske utan att han är med. Han måste vara med för sonen har värsta bästa minne om vad han har. Skulle jag byta sängkläder utan att han vet om det skulle han bli bra sur på mig och bli så arg tills jag byter tillbaka. Så av den anledning gör jag inget i hans rum förutom damsuger och svabbar golvet. En gång så städade jag förbrillt överallt och sedan hämtade jag sonen. På väg hem hade jag en diskussion med honom om att vi kunde tänka oss om det fanns en städfé. Jag byggde upp idén i hans fantasivärld och för att sedan göra magi precis utanför dörren innan vi steg in. Vi sa så som Askungens god mor ( jag kom inte på någon bättre formel...) bidibi-pobidi-boop om varje rum som vi ville ha städat. Vi öppnade dörren och MAGI waaaawaaaaaaaaaaaa. Ett imponerande glädje tjut från sonen som med eld och lågor berättade för mig att det verkligen fanns en städfé. Lyckan var totalt. Det hade verkligen varit värt att bygga upp en fantasilek med sonen för att sedan leka klart leken med fantasin. Det krävs tilloch med planering för att göra något spontant med sonen. Men mina kära vänner. Det ÄR det värt!

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?