Bråka med mamma dagen ? Onsdag 11/4

En god morgon  belv det hemma även om det som sedvanligt hemma blev lite bråk om frukostdelen, att sonen inte alls ville hjälpa till att ta fram för frukost eller att han inte tänkte vara snäll idag.
I dessa lägen speciellt på morgonen så är det bästa alternativet bara låta allt tjafs vara. Låta det rinna av en som om kroppen våre fjädrar och tjafset och halv bråken är vatten. 

Vi  åt frukost i stillhet vilket var skönt då sonen skötte snacket. Nu blev det hans bekymmer om vem som ska hämta och NÄR mormor skulle hämta.  Även om jag steg upp först halv 8 så hann vi med allt vi skulle och kom på ett hum som vi brukar till våra skolor. Jag gjode min lunch för dagen, fixa min cykel, pumpa den med luft medan sonen fick uppdraget att själv med nyckel ta ut sin cykell från cykelförrådet. Ja vi kom iväg i tid även omdetta inträffa inom loppen om 30min.

Det gäller ha flyt ibland men framför allt att INTE stressa upp sig. Det är då som sonen sättter sig tvärt och vägrar göra nåt och bråkar för allt. Denna lilla fina upptäckt har räddat vår morgon.  Ibland får man göra flertal moment / sysslor till tävlingar. Vem är bäst på detta idag osv.

Jag: Är det bråka med mamma dagen idag?
Sonen: hahaha är det bråka med mamma dagen idag??
Jag: Eller bara bråka lite med mamma dagen ?
sonen: Men mamma , jag bara skojja lite med dig.
jag: Var snabb du var på att ta ut din cykel ur förrådet! Det var bra hjärtat!
Sonen: Jaaaa , för jag är så snabb och duktig pojke. Din pojke mamma!

Kan man göra annat än le från nu? ahh så där så var morgonens tjafs pase och nu kan jag fokusera på mitt idag  tills jag kommer hem.

Det som är mindre bra är att jag inte kan läsa min littratur eller vara jätte effektiv när jag pluggar hemma när sonen är hemma med. Han kommer visserligen ofta med sätter jag en tid som jag inte vill bli störd så tar han detta. Detta får ske i 1½ i taget och sedan ge han full fokus på han. Ibland när jag inte orkar så lånar jag sonens hörsekåpor. Ett effektivt sätt att få pluggro hemma mitt i ljudkaoset.


Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?