Första månaden efter skolstarten!

Nu har det gått en månad typ snart ser jag innan jag bloggade senaste.är
Jag har haft lite fullt upp med sonen och allt omkring och somnat mer eller mindre tillsammans med honom.

Skolstarten har gått till en vis del bra men även mindre bra när det gäller stödet I skolan. Ibland fungerat han perfekt , andra dagar fungerar han inte alls. Läraren kan se direkt på morgonen huruvuda Ben10 kommer vara i dagsform gällande karakträr eller vara sig själv.
Idag fick jag markera att nu är pojken Ben10 i skolan.

Under en månad har jag spenderat mer kvalitetstid med sonen i form av att vi till exempel målar , tecknar, spelat playstation eller sitter och spelar sällskapsspel.
Det som varit positivt bra är att alla läxor har fungerat perfekt hemma! Detta beror helt på att jag gör det på hans nivå, ibland orkar han inte sitta still i sitt skrivbord så då sitter vi vid tv soffan och har alla ljud avstängda. Katterna placerar sig oftast i närheten och då får dem en tillsägelse av sonen att nu ska de inte vara och gå på bordet och lägga sig på hans bok nu när han gör läxan.
Oftast fungerar detta bra med katterna haha
Timstocken är ett ypperligt superb verktyg som vi använder oss utav dock nu har den varit mer framme än vårterminen.

I 15 sitter vi och läser hans läsläxa ( vi turas om och laser vart annat ord) och på denna stund hinner vi oftast läsa ut hela boken eller att vi enabart har 1 eller 2 kapitel kvar att läsa. Detta för sig innebärt att vi kan göra skrivläxan dagen efter . Vi kan inte göra all läxa samma dag då det blir för mycket .

Blir det för mycket läxa som görs så blir det bara en negative respons och Ben10 får då utbrott för att han fick göra så mycket.
Nu har utbrotten minskas visserligen för att jag dels börjar bli mer duktgare på att ta sonen mer och mer bättre och jag fångar hans ideer och fantasi mycket snabbare enabart genom att jag frågar följande..

- Hur tänker du nu? får jag var med ?

Oftast får jag till bra respons från sonen men ibland vill han bara vara ifred och avreagara sig vilket visar sig att han ser sina serier på tv och hoppar och studsar och skriker och tjoar . Han leker liken som karaktärerna leker i serien så oftas kan jag sitta med men då passer jag på att laga middagen.

Timsticken används flitigt nu till frukost vilket ger Ben10 en bra visning i ljud och bild hur minuterna går och vi måste hinna äta frukost innan den timstocken piper.
Idag blev det total lycka för han..Han fick trycka på 20 min och sedan på 10 min!!
Lycka på morgonen är att sega sig på frukosten. så jag har nu hittat ett till knep att få mer tid. Jag dukar fram det som behvös till frukost och gör klart det som kan göras klart.
staller fram allt på bänken och på bordet så till morgonen tog jag fram filen och gjorde klart hans macka med kaviar och björnbärmarmelad.

Nu stter jag och väntar på att läkaren från Habb ska ring. jag har så mycket att fråga då sonen inte alltid äter mat i skolan kan han gå 3 dagar i veckan och inte äta nåt men äter sen kanske lite men jag ser det ibland som ett problem och ibland inte för sonen har alltid haft upp och ner dagar där han äter lite och mycket om vart annat.
en jämn konstistens är så där.. jag skulle hellre vilja att sonen äter frukost och lunch bra medans vi kan äta en mindre lätt middag hemma . Sonen somnar aldrig hugrig utan alltid mätt.

Förut var jag mer noga med att han inte dricka varm choklad varje morgon och kväll men nu kvittar det.. jag e glad bara han får sig något som star stadigt i magen och kan hålla energin och focus bra på förmiddagen.

Idag tänkte jag diskutera med läkare om ev byte.
Den medicin han har nu har en långtidsverkande dosering i kroppen vilket innebär att medicine frisätter i små små doser under hela dagen det aktitiva ämnen i tabletten på morgonen. Frammåt eftermiddagen vid 17 är tabletten ur kroppen . Om det är en kortidsverkande tablett så verkar det akiva ämnet under en mindre timmar under dagen och det behövs då ev att man tar en ny tablett till lunch. får att eftermiddagen ska fungera..
I Ben10 fall så fungerar han bättre hemma än i skolan just för att han har mig själv och han får all focus . Läxorna fungera finemang även om det ska gnällas lite. Hemma fungerar det när jag ändrar miljön i form av att ha mer fasta rutiner hemma och ändra lite här och där vilket jag gjort. Nu verkar han inte ha lika starka utbrott och han är mer gladare pojke. De svåra är att när jag själv har den så kallade lingon veckan då vissa av oss kvinnor kan blir mer bitska dessa dagar.. Jag har nu lärt mig denna sommar att om jg bara matar min kropp med två tre chokladrutor med mörk choklad så håller min kropp käft och jag kan vara mig själv igen.. sjävklart går inte min choklad obemärt så detta intruducerades som en chokladdag med att vi lyckas uppföra oss båda två.. jag har tendenser att svära på modersmålet vilken han har fångar upp...
en gang berättade han bara att jag glömde saga ett specifikt ord mitt i när jag var sur o buttrig. Jag kunde inget annat än skratta då jag insåg att det är fel hur som helst att svära men ibland så slår man sig så hart så min uppförande .

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?