Nedskräningar och Ben10 reaktion på höstens fritidsklubben...

Kissen visar hur Ben10 upplever det.
 
 
Jag läser spalt efter spalt i tidningen för min stad och det som skrivs i debatter i min kommun över det besparingar som sker. Ena pedagog har inget annat val än att gå då enligt turorningen i LAS säger att den e senast in i aretslaget och måste bli den först ut när det neskräningar görs.
 
Jag blir både som pedagog och förälder arg , besviken och ledsen över det som sker i kommun.
Det skär ner något oehört och kommunen kallar det för att spara.
Rätta mig gärna om  jag har fel nu men att spara betyder att man sparar till något som man ska spedera på men i detta fallet så är det inte att spara. Det är att ta och inte lämna åter. Kvar blir pedagoger inom skolan som inte går på knän med kryper mer eller mindre för att hanskas med mer utmaningar  och hinder som förävnas lösas på samma sätt som innan men med mycket mindre budget.
 
 
Ben10 fick spendera en eftermiddag helt med sin resurs T på fritidsklubben. Han hade varit tyst och osäker och instängd i sig själv hade T berättat när jag hämtade sonen.
Ben10 satt i spela ett spel när jag hämtade..
Pedagogerna började på en gång med att det sko-stopp ( hit men inte längre än in denna plats får du gå med skor), sedan ett framtvingat " Hej jag heter XX"
 
När vi kom hem så var Ben10 inständ i sig och inte ens jag fick komma in. Han sorterade vilket han gjorde. Jag fick inte ens tilltala honom. ;-C
Han var orolig, arg och behövde sortera ur allt genom att leka i sin koja som han tillverkade..
han hade sin fantasivärld uppbyggd i vardagsrummet vilket jag såg att han behövde. Var gång jag öppnade dörren till köket som är ut till vardagsrummet gick Ben10 och stände den.
Efter 10:gången som jag öppnade för att nu fråga om han ville ha det vanliga till middag som pannkakor svarade han.. Men plättar då?
- Jo, det blir plättar så klart!
Mamma?  kan du lämna själv nu tack frågade han mig sen.
- hur tänker du nu hjärtat?
 
Ben 10 tänkte efter hur han skulle svara utan att stanna på samma ord o fras.
- Jag har mycket att tänka på, låt mig tänka ifred.
 
Han stängde in sig själv i sitt autistiska tillstånd. Han vill inte bli avbryten av någon.. inte ens katterna. Tilll och med katterna smög runt pojken och undrade säkert varför han inte lekte eller var efter dem denna dag.
 
På fritidsklubben lämnar de allt ansvar över till eleverna, de ska själva hålla koll på sina grejer, att de har med sig allt  till när och så vidare. Det är visserlien perfekt träning men om man har någon Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning så är det inte optimal utan mer katastrofal !! 
Vidare lottar pedagogerna ut dagligen var barnen ska sitta vid mellanmålet så det inte blir grupperingar eller risk för att medverka ens till någon mobbning eller att någon blir aldrig vald. De e bra för sig att de blir så att pedagoger väljer men  jag ser det som katastrofal händelse när det gäller att ha fasta vanor och rutiner.
Vidare så har ingen en direkt plats eller något utan det är mer ett öppen plats där barnen får vara i väntan på att få gå hem. Pedagogerna är mer till för att se till att det inte blir mobbning fick jag upplevelsen vid första anblick och besök. 
 
Har mailat nu om att jag sammankallar till möte inför hösten.. får se när jag får svar och när detta blir av.
ni ser jag har fullt upp att få fart på allt, PRECIS ALLT!
 
 
 
 

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?