Feb. 13, 2013

Kan inte tro att jag fick Ben10 att läsa klart sista kapitlet i hans läsbok så jag fick se han stolt lämna in sin läxa imorse. Sen ville han stolt berätta vad vi hade sagt till varandra på morgonen. Vissa valda ord var inte avsikligt att säga. Morgonen är ett stressmoment och ett läga jag blir galen av att han kan ta det så lugnt och helt utan bekymmer. Ja vi satsat hela veckan på att komma i tid. Morgonpromenaden till skolan är seg, väldigt seg! Sonen vill inte gå fort, sist eller för nära snövallarna. Kvar blir att vi går precis i mitten på gång stigen. Nej nej vi ska inte gå under bron där vi slipper ens korsa vägen. Vi måste gå över gatan för det är så stora gör. Ben10 är dock noga med att kolla efter om det kommer bilar men ibland så händer det att han inte kollar då han då är inne i sin fantasi eller sin tankevärld. Jag får skrika PARE som betyder stanna på spanska , då först stannar han. Säger jag ordet på svenska så fortsätter han bara att gå.

Ben10 somnade gott i min säng igen då han sa att en myra låg i hans säng och sov så han hade inte annat val än att just sova i min säng. Med sig hade han sin cowboyhatt och mindre leksaker. Tack gode gud att han inte hade med sig större för det har hänt. Jag har dock tänkt tanken på att lägga min i hans säng när han väl somnat i min med ALLA möjliga leksaker och gosedjur. Jag har lyckats somna i min egen säng med sonen bredvid.. Det är mysigt samtidigt som jag redan nu försöker vänja mig av med tanken att han inte vill komma till mig mer. Ja att han är 9 år och är i förpuberteten ( se inlägg om känslor, könet och döden) så indikerar det till mig att han växer upp.

Det som skolan vill att han ska göra i läxor går att genomföra i tanke på att de vet att jag är pedagogisk i mitt förhållningsätt mot Ben10. Jag är pedagogisk och illustrerar tillexempel på flera sätt när jag pratar på spanska att han förtår det jag menar i form av att jag gör tecknet och pekar. Han besvarar mig på svenska. Målet är att han förstår mig i modersmålet. Vilket han gör. Problemet nu är att han suger i sig alla spanska ord och fraser jag säger. Mormor tycker att de är till viss del gulligt men det anser inte jag.

Ben10 vet inte vad som är vad ibland men jag tror han förstår mer när jag tagit mig till han det han vill ha förklarat tills han förstår. Han gillar verkligen att jag tar mig tid till han till att förklara eller för att göra det ena eller det andra tanken som han vill genomföra till lek.
Det som är kvar är trots att han verkligen inte vill hjälpa till hemma. Att diska är något enbart vuxna gör tycker han.

Kämpar fortfarande med att få han att äta middag, äta sig mätt.Just nu äter han lite i taget så kvällsmålet bestående av choklad( Ögonblickschoklad som blandas med vatten) med två smörgåsrån med ost och kaviar och fruktstund som får mig att bli lugn om kvällen att han somnar någorlunda mätt. Det gäller att se det bästa i han och hjälpa han med att se det i sig själv och varför hela han är bra bara att man måste tänka på att det är bra att äta mat varje dag och inte lite grann.


Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?