Hört av barn

Satt på balkongen nyss med min kopp kaffe i hand när jag hör två klasskamrater från Ben10 klass. Jag hör hur de pratar lite illa om han...
Ja det känns i en moders hjärta att ens höra hur de barn som gått i samma klass som Ben10 att tala om han när han inte är ens med i samtalet. Barn är barn vilket vi inte ska komma ifrån vilket innefattar att de alltid ska retas.
Det jag fick höra är mestadels hur en uppgift blev gjort och hur de jämförde sig själva med hur Ben10 och ansåg hur dålig ben skrev sin uppgift.
Det som jag tänkte kläcka ur mig utifrån där jag satt var att fråga dem hur bra och perfekta är dem då? Den ena barnet skriker när denna ska prata så man får ont i öronen men har tydligen alltid något att säga om kompisarna.


Ja att kunna skriva är inte alltid Ben10 styrka men han har däremot styrkor som hans klasskamrater inte har. Ben10 s stryka är att i denna sociala bit inte ens ta åt sig vad denna klasskamrat tycker och tänker vilket vi vuxna är mer medvetna om att göra. Vi tar åt oss för att kunna ändra på oss själva. Ben10 hanterar detta genom att ignorera denna klasskamrat. Och detta är kanske ett problem för detta barn som just pratade mindre bra om Ben10.
I skolan är det viktigt att barnen lär sig vara en bra kompis vilket i kommunen här bearbetas på olika sätt. Dessvärre kan jag tycka att allt inte följs när skolverksamheten slutar för dagen. Barnen har olika bakgrunder och de som får stöd hemma i att vara en bra vän och vara en bra vän anser jag vara dem mer starkare i det sociala i att kunna ha en riktigt bra vän för livet. Medan andra kommer få kämpa. Stödet hemma är viktigt oavsett vad det gäller men dessvärre måste jag säga att alla föräldrar inte ser sammbandet och umgås just med sina barn bär det ska bli dags för läxläsning eller läggning. Man talar inte djupgående över hur dagen varit, vad som varit mindre bra för att kunna ge barnet verktyg i hur man kan tänka istället.
Det ska handla om att alltid barnet ska veta Respekt, trygghet, omtanke och ansvar.
Respekt för en själv och för andra genom att försöka tänka sig in i hur den andra känner sig.
Trygghet för att man själv är medveten om hur man är och kan vara trygg i sig själv som person.
Omtanke är att alltid tänka snällt att alla kan vara med men med ett barn som har en bokstavsdiagnos eller liknande så är det lite svårare att ge omtanke när dessa barn behöver alltid ha stöd i HUR man kan vara omtänksam. Ibland så sker detta dessvärre ofta att dessa bokstavskombinations barn inte vill leka med andra och bara vill vara själv får då finner dessa barn trygghet i sig själva. Tvingar man något barn i skolan att detta barn måste visa omtanke så måste man ge konkreta exempel som är enkelt att förstå.
Ansvar är att tänka på hur man själv är och att enbart barnet själv kan göra något åt sig själv och därmed kunna ändra på sitt beteende.

Barn kan välja hur man ska hantera vad andra tycker och tänker om en men de behöver även stöd i hur man ska göra.
Vända andra kinden till, vända baken till eller ta åt sig .

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?