Skolpolis

Igår fick jag hem sonens utvecklingsamtals papper.. ja det är dags igen att utvärdera och vidareutvecka och allt fint de har bedömt.
Själv vet jag inte vad det var med mig igår då jag fullständigt kritisera och ifrågasatte läraren för Ben10. Jag är kritiskt till bedömningarna ch ur vilket perspektiv det gäller. Är det för vad en pedagog har sett att en elev visat prov på vad den kan eller vad en pedagog antar att en elev lärt sig och bör kunna? Ser ni skillnaden?

Kan vara så även att jag läst en hel dep på bedömningsmaterial och blivit skadad. Men igen så ser jag mig själv som en slags polis som kollar kvalitet av en likvärdig skola som ska inkludera ett lärande för Ben10. I många fall så uppnås målen men när jag får ett underlag för utvecklingssamtal som inte ser ok ut så reagerar jag. Exempelvis så uppvisar Ben10 en del av målen för årskurs 2 när jag observerat honom under skola och hemma. I bedömningskriterierna blir frågan om han bedöms utifrån hans förutsättningar eller vad som förväntas att uppnå? Ja , jag har åsikter och jag ska i ärlighetens namn börja bli en aning frustrerad i att observera och utvärdera skolan för Ben10. Syftet är att det blir en bra skolgång för honom utan att jag ska gå in som polis och se vad som kan göras. Mitt ansvar blir större och större och lasset jag drar lika så men jag gör och sätter 1000% för min son när det gäller skolan. Jag kan inte lägga på mig mer än vad jag själv orkar men visst an jag ibland även tycka att de är mäktigt när jag är helt själv i detta.

Jag kommenterade i Ben10s kontaktbok för skolan att Ben10 ska ha med sig sina hörselkåpor ( hörselskydd) när de ska på Bio imorgon. Frågan jag fick av läraren om det var nödvändigt.

Jag skrev på ett kritiskt sätt att om pedagogen redan haft erfarnehet i att arbeta med barn med Ben10s problematik så borde denne förstå varför Ben10 behöver hörselskydd. Självklart så är det en individ anpassad fråga då alla barn med ADHD inte är lika känsliga för ljud. Efter att förklarat för pedagogen hörde jag en förståelse i rösten

Jag vet inte om det är så att känslan av allmän trötthet infinner sig hos mig och en inre stress över det inträffade inom familjen som gör att jag står starkare men även börjar se mycket mer på ett kritiskt sätt än vad jag gjort innan. Det är bara vad jag själv anser.

Idag påbörjades resan till för övrigt ett mål som jag hoppas inte skulle behöva ha men ser ingen annan lösning på detta. Tiden går inte bakåt och inte heller kan jag stå och trampa på samma ställe om 4 år när Ben10 blivit en tonåring.
Allt för hans bästa är alltid utgångspunkten samt se till att det verkligen är det bästa.

Har en allmänt stressande arg dag idag. Studier och En c-uppsats. som tydligen inte kan skrivas av sig själv. Tur att jag åker till Kalmar i morgon för skolan. Jippi, andra resan på en veckan. Enligt schema ska jag spendera även Fredagen i Kalmar. Dagar utan Ben10 är jobbiga för mig men jag hinner sakna honom mer och återkomma till honom med förnyad energi och bra lugnare.

En tanke slog mig imorse att Ben10 inte inte fick sin medicin på morgon. Han hade ätit bra och det hade inte varit några problem alls i skolan. Ingen skada skedd en vi får se tills nästa läkarkontroll. Hoppas värden ligger bra.

Ja ni En helt normal dag idag för oss.



Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?