Bråkdagar

Måndag och tisdagens morgon har pressat mina nerver lite . Inte till det yttersta med lite grann.
Sonen Ben10 har bråkat om att inte alls gå till skolan. Han har nämligen fått idéen om att det bara ska vara fritids. Att det är skola köper han inte eller vill inte köpa resonemanget.

Idag fick jag lirka lite och hela vägen till skolan tills Ben10s resurs tog vid då skolan börja höll jag på med Ben10 om att nu när man är i skolan får man inte vara en surmört. Ordet surmört reagera han lite skrattande på men han ville vara sur idag. Ben10 ville verkligen ha en gosedjur på fritds vilken jag beslutat att inte han ska ha. Enbart när det är lov är det tillåtet för sonen men nu behövs inte ett gosedjur för att medela och signalera att det inte är skola.
Tog min tid och det hjälpte. Tålamod är en dygd.


En tanke som slåg mig var att ibland när man som pedagog kommer in i ett möte med en förälder så gör det mycket att ta sig tid att lyssna på föräldrarna. Som pedagog vill man göra sitt bästa men att göra sitt bästa och visa förståelse hör ihop. Utan förståelse kan inga förändrignar till barnets fördel ske. Pedagoger ska arbeta för barnets bästa när det gäller att se till barnets behov. Inte alla arbetsgruper ser föräldern som en expertis. Barnets expertis kan göra at hela arbetet  i skolan sker  på ett bättre lämpad sätt för barnet. Att ha " Vi i skolan  förstår barnet bäst och inte ni förälderar som inte är här" funkar inte. Jag HAR varit i skolan som förälder och observerat min son och pedagogerna för att ge perspnalen feedback i vad det kan göra ändring på och vad som fungerar kan även fungera hemma.
I Läroplanen står det att det ska finnas en sammarbete mellan skolan och hemmet. Men hur det görs är en helt annan femma. Visst har min utbildning gett mig en klar fördel att se hur skolan arbetar med min son men det som jag inte gillar är att jag hela tiden måste ligga i framkant så skolan ligger på sonens bästa. Man tycker att det borde vara i pedagogers demokratiska uppdrag men någonstans har de minsann lyckats  klämma in arbetsuppgiften att se upptagen ut med en kopp kaffe och undvika ögonkontakt med föräldrar till barn med eller utan behov.


Ett gott råd till föräldrar
Gå till dem och prata, de har inte betalt att dricka kaffe och undvika föräldrakontakt.
JAg visar ingen perdon till de pedagoger som gör så mot mig och visar de ingen respekt heller så ska de tvingas till kompetensutbildning oh konfroteras med vad de inte klarar av i form av att möta dig som förälder där du ska säga hur de kan hantera ditt barn bättre.  


Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?