Om känslor, könet och döden.

Men jo jag vet, ännu en period av torka bland inläggen här.
jo en hel del har hänt..

Ben10 har börjar få en period av döden och intresset för människokroppens inre delar och funktioner vilket i säg är bra.

Detta hela började när jag fick en urinvägsinfektion och han frågade om jag hade ont i min penis. Där var den diskussionen igång ja om könsdelar. Jag tog detta med ro och pratade med lugn och säkerhet i rösten att jag hade en snippa. Sen pratade vi om vad fler för namn det fanns och nej jag tog inte i ens upp den nedvärderade orden som börjar på K och F för könsdelarna.

Ben10 mindes nu en bok vi hade läst om att pojkar och flickor är lika i kroppen men att vi hade olika sätt att kissa på eller Bissa som Ben10 valt att kalla det. Diskussionen fortsatte till apoteket om att när det gör ont och varför man kan ha ont och att medicin är bra att ha och ta då det tar bort det onda.
Ben10 godtog min förklaring och släppte det. Dagen efter har diskussionen varit igång gällande döden och skelett. Varför vet jag inte riktigt men han börjar fundera på vad som händer efter döden och vad som finns efter döden.

Idag blev det en större diskussion då mormor fick igång en pratstund på sena kvällen på djupnivån.

Jag har under veckan pratat lite i taget med honom om döden och vad som sker och inte ta alt på en gång då jag anser att det kan bli för mycket för Ben10 att ta in. Mycket riktigt fick jag rätt efter kvällens pratstund mellan mormor, mig och ben10.

Efter döden blir vi själar konstaterade han. Sen blev det mer åt det ledsna hållet då han började tänka på vad som går förlorat närman dör och vad man inte kan göra längre så som att kramas med familjen. Ja det blev en lite ledsen pojke jag fick se och en arg jag för min mor som hade varit lite klantig av sig att gå på djupnivån på det sättet. Jag hade som sagt tagit det med litteratur om vad han och jag själva tror som kan hände efter att man dör.. men detta blev lite bakut i konsekvens då döden uppfattades som något som kunde ske inom en snar framtid. Mormor hade berättat det som något händer men inte när det ska hända i tidsuppfattning.

För 1 timme sen fick jag in en mycket ledsen Ben10 som sa att han inte ville se mig som en själ innan han blivit vuxen.

Jag som mor blev arg på min egen mor för att den diskssionen kunde ha väntat tills jag hade varit inne i rummet men nej då. De e oklart vem som tog upp diskussionen för mitt i detta hela när jag kom in så kom min pappa upp i tal. Ben10s riktiga morfar som sedan 1989 är en själ i himmelriket. Den diskussionen hade jag velat ta med min egen son och med min partner men ännu en gång togs även detta upp av min kära mor, Ben10s mormor.

Antar att jag får lägga in en högre växel i mitt förklarade eller att säga åt andra personer att backa.
Det är JAG som harBen10 i alla hans humörsvängingar, JAG som är med han när han är ledsen, JAG som vet att handskas när han inte vet vad han ska ta sig till när han är både arg och lite rädd, JAG som hjälper han med skolan, JAG som stöttar, JAG som gör allt, Upplever allt med Ben10.


Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?