Torsdag 21 Juni

Dagen har  varit helt underbart även om det inneburit extremt mycket småplockandet.
Ibland upplevs det från min sida att det är ett ända evigt plockande då Ben10 på 10 sekunder hinner ta fram alla leksaker och leka en lek innan jag gör iorning allt igen. Jo sonen kan städa själv så alltid görs detta ihop han och jag. Jag brukar låta honom berätta för mig  vart allt ska vara och anledning till att plocka bort lite. Oftast så städas golvet rent på leksaker om kvällen för jag ser inte vad jag trampar på och det gör ju bara lite ont i fötterna.


Med rätt stimulering och uppmuntran kan vem som helst utvecklas till vad än man drömmer om. Inte många som har detta tänk eller att detta gäller för vem som inte bara människor och barn som har en diagnos.

För en tid sedan pratade jag med en granne om hur jag gör då denne sett utvecklingen i min son. Jag lir varm i hela kroppen av att någon annan ser det jag ser varje dag. Det föreslogs att jag har rätt tänk och kunnskap för att kunna skriva enhandbok eller hanledning för personal och andra intresserade människor som vill veeta mer konkret hur man ska göra och ta sig till med barn och personer med  ADHD. 
 
När Sonen leder mig så över vi hans ledarskap. en egenskap som finns hos barn och personer med ADHD men inget som andra " normala" inte inser att det finns flertal talanger men detta kan enbart tränas upp under rätt miljö och med stimulering och uppmuntran kan talanger utvecklas, människan kan utvecklas. Tänk på detta ni.


Idag blev det en cykelutflykt med Ben10 till mormor och morfar. Det blev en helt del cyklande men ack så uppskattande. Jag försöker göra lite helt spontant med Ben10 och inte han allt inplanerat. Han vet att vi ska ha en cykelutflykt men inte vart. Vi testar hur han analyserar omgviningen och hur han lär sig avgöra hur det bli med det han får i information av synfältet och av kunskapen av det han ser. Mycket tränas i daglig utflykter så nåt stort kommer det bli av Ben10, det intressanta är att det är för tidigt att avgöra vad han kommer bli då i dagsläget allt är inom räckhåll och enbart Ben10 kan stoppa sig själv.

Ben10 kan allt som alla andra men på sitt eget sätt och kommer därför lite längre i tänket än andra även om det som enabart är intressant i tester och utredningar  visar svagheterna så finns hans styrka så mycket annat.
Han kommer re sig i livet.
Det gäller bara att ta det i hans takt och förutsättningar och villkor. Då går allt vägen.

Idag har jag inte förlåtit ADHD utan varit tacksam och omfamnat den med kärlek.
Sonens möjligheter att utvecklas under sommaren är enorma.


Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?