Autism

Satt i möte i går med exet Tim samt min moder efter förfrågan av rehabteamet. Jag och Tim hade blvit ombedda att fylla i en hel drös med pappersormulärer som skulle hjälpa den personal som skulle behandla honom efter utredning.
Kontentan av mötet blev att mitt barn har Autism samt ADHD.
Detta är inget som ska sättas in i ett fack som att benämna mitt barn utan mera ett verktyg över hur jag kan komma hjälpa honom mera i framtiden. 

Jag har fått en tydligare bild av det jag redan från början vetat om. Nu har jag äntligen fått mina föraningar och funderingar besvarade.
Han lever glatt som vanligt helt oberörd av denna diagnos om Autism samt ADHD och vi  har bara löst gåtan över varför han inte har språkmelodi som vi andra har. Har har inte läst alla koder ännu och nu kan när vi vet mera så har vi lite mer kött på bena över hur vi ska hantera hans inlärning.

Att ropa på avstånd  kan jag tillexempel inte göra utan jag måste ha ögonkontakt med honom för att få bekrätat av honom att han lyssnar aktivt på mig.Allt som har med att göra med mitt barn måste verkligen bli mera indiidualiserat för honom.
Att allt man gör sker på hans villkor och inget  annat. Ett barn med Autism måste få se och uppleva allt från hans egen perspektiv och förutsättnigar , inte från hur vi vill att barnet ska få se.

kul var det att få se ett inslag som tv3 visade idag vid 14 tiden om att Jenny Mcarthy har ledsagat sin autistiske son till frisknad.
Jenny Maccarthy (? stavning på efternamnet ?) har skrivit en bok och hon är tillsamans med komikern Jim Carrey


Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?