OM jag kunde trolla bort ...

...adhd och autismen skulle jag definitivt göra det! Förut skulle jag tänka mig att tveka och även till och med att vägra ge om det fanns , et botmedel som gjorde mitt barn normal. ORdet normal är negativt laddat för mig då det innefattar ett liv för mig som med Ben10 inte kan uppfyllas enlligt samhällets standard.

Mycket ska göras för att få en vanlig dag att bli till normal för oss som har npf livet. Har fått upplevelsen för samhället att vi med speciella barn som är i behov av särkild stöd vill att samhället sska ändas just för oss och för denna lilla individ som har någon form av diagnos. Självklart är det ett önsketänkande att samhället kunde fungera enligt våra önskemål men å andra sidan til vilken kostnad då i konsekvenser? konskekvens i komun budjet , på politikernivå ect..
Trollstaven kunde trolla fram ett botmedel som tog bort diagnoserna vilket till med största sannorlighet majoriteten av npf föräldrar inte ksulle tveka till att inte ta emot det då det skulle förändra deras barn och hur det är just nu.

så här tänker jag dock. Jag kämpar dagligen med att få Ben10 att fungera så bra som möjligt. Vissa dagar kräver mindre till inget arbete alls tack vare mycket som är vanor och rutiner men andra dagar kräver det verkligen ALL min kraft. I måndags var en sådan dag för mig och ben10 som vi inte haft på bra länge då utbrotten och sammanbrotten avlöste varandra. En dag jag inte tänker på vilker större kamp Ben10 själv har under allt som pågår.
Varje gång han har utbrott eller sammanbrott kan han inte berätta själv varför , han kan inte uttala sig till vad han känner eller mår. Allt jag här är hans ältande om alla karaktärer som upptar hans värld. Hans autistiska värld som i måndags dränerade mig nästan fullständigt. Detta resulterade i att jag själv hade dåligt humör och denna kombo KAN vara livsfarligt! Med detta menar jag att man inte tänker klart och ens enda uppgift är att bara hålla sig lugnt, inte göra nåt utan mer att förstå ben10 till hans agerande. Han vet inte varför allt startade utan fastnar för en sak. Jag har sörjt att han inte kommer vara som alla andra och att han under hela hans uppväxt och vucen liv alltid kommer behöva ett stöd. I måndags HATADE jag diagnoserna herr ADHD och herr AUTISM.

Ett trollspö som kunde ta bort allt skulle definnitivt inte göra mitt liv lättare men för ben10 skulle det vara avgörande . Hans ambinioner i livet blir til verklighet, en partner som älskar honom ( ja han får välja fritt vem han får älska bara jag får ett barnbarn när jag kommer upp i högre ålder... jag e ung än liksom haha)
Han kan gå på skolbal , hans utveklas och blir ett geni och är som vilket annat barn/pojke som helst. Jag skulle inte behöva kämpa för allt jag hade och ha all min kunskap för inget. Hela livet skulle var vid hans fötter ...
Men nu vad jag vet i skrivandet stund finns inget botmedel till adhd eller autism eller annan npf eller annan funkionsnedstättning. Jag skulle inte behöva kämpa med den diet sonen har nu som redan är selektiv och nu är på en aceptabel nivå, jag skulle inte behöva ta han till de verse vårdinstanser, närverksmöten hit och dit , handledning i allt och inget , inte heller förklara för alla att detta är autism och adhd i sitt ess istället att de får fortsätta tro på deåligt föräldrarskap från min sida. SÅ jag kan därför inte ha detta i tankarna , tänk om -tänket. Skulle jag ha detta skulle det gagna mig och konskekvenserna blir att jag stöter bort mitt barn, min älskade ben10.
Jag tillåter mig inte ha dessa tankar mer än att jag ser frammåt. Framtiden är ben10 men på annat sätt.

Om det fanns ett botmedel till adhd och autsim och ge ben10, skulle jag ge han det?
svaret förut hade varit absolut inte. efter i måndags så är svaret JA! ni forskare, snå er på att få fram och läs mysteriet om atusim och adhd som kan halvera eller minimera diagnserna.
Tankarna för mig till filmen "Uppvaknanden" eller "Awakenings" på engelska med Robert De niro och Robin williams i huvudrollerna.

"Filmen skildrar den brittiske neurologen Oliver Sacks, i filmen gestaltad som den amerikanske läkaren Malcolm Sayer spelad av Robin Williams. Filmen är baserad på Sacks bok Awakenings där han beskriver en rad fall med katatoniska patienter som han behandlade med det då nya läkemedlet Levodopa." ( Taget från Wikipedia)

Jag vill också ha ett normalt barn jag kan ha normala samtal med och inte som har referenser till varken fantasin eller karaktärer som i hans värld är fullt realistiska . Jag gör Ben10 så välfungernade som möjligt som om det verkar att han är normal i alla avseende.
Det är bara lite att tänka på med honom i åtanke men vi är fullt möjligt älskbara :) Vi är inte som alla andra, inte mindre värld bara mer unika.

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?