Lek och umgås med vänner!

Fredagen blev mycket bättre än vad som var tänkt från början då ingen direkt plan fanns. Rutiner och förberedelser är ju viktiga för Ben10. Men på senare tid har han kunnat hantera händelser på kort varsel.
Resan till ett nytt lekland 7 mil ifrån hemmet visade sig bli helt okay för sonen min. Vi åkte med en nyfunnen vän T.J som även hade två barn och likt mig pusslade ihop sitt liv med NPF
( NeuroPsykiatrisk Funktion nedsättning). Upplevelsen som vi mammor hade var en underbar förståelse och en is som redan länge varit bruten då vi hade vår gemensam nämnare i var sitt barn med diagnos. En annorlunda förståelse blir för oss en lättnad vilket medför att vi kan slappna av mer på ett helt annat sätt. Detta är det närmaste normalitet som vi kan komma att känna på. Detta normalitet som inte är normalt då normaliteten för oss är det onormala, det udda som måste försvaras på olika sätt.

Ibland när vi föräldrar har dessa låg dagar så fråga enkelt vad ni kan göra. En enkel fråga som kan följas av att det blir ok. Att lyssna på oss betyder i klarspråk att enbart lyssna men inte lösa våra problem. På enkel svenska vill vi bara spy galla lite över nåt och sedan när de är gjort så är vi oss själva igen.

Barnen lekte bra även om mini L som är TJ s yngste ville annat men vi kunde umgås på ett avslappnat sätt. Min Ben10 var upptagen med att leka med allt att vid 16 tiden inte ville gå hem. Leklandet fick godkänt men inte matdelen dock. Till fika fungerar det. Det bästa för vuxna var gratis wiifii och en rad full av kontakter att ladda mobilen, paddan eller mini pc man har med sig.

På kvällen blev vi bjuda på middag, Lasagne vilket alltid är en hit hos Ben10. Denna gång kunde jag umgås med båda mina Winnerbäcks-diggare till riktigt goda vänner JB och AJ. Tack Grabbar!!!
Min Ben10 fick dock nog av JB lille mini då han var trött och min med så det blev mest att min sa tydligt NU! Det är Guld att kunna få umgås med sina vänner utan att behöva förklara bort ens barns beteende eller orsak till varför ett specifik beteende kommer eller varför ens barn inte vill se någon i ögonen eller hälsa. Majoriteten av människor svarar filmen Rain-man när de får frågan om hur Autism yttrar sig och hur det ser ut. Autism ser olika ut så som en förkylning ser olika ut för oss människor. Nåt att tänka på.

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?