Senaste Utvecklingssamtalet

Sportlovet är här och jag har fortfarande tankarna i senaste utvecklings samtalet. Allt jag hörde och uppfattade var
- Han klarar inte det här, inte detta , här är han fungerande MEN..
Mentor J sade även mycket positivt självklart men det som kom in var att det som kom fram var det som redan vi har vetat ganska länge.
Den Kommunala skolan är inte det optimala för Ben10. Han har inte kunnat göra kunskapskontroller Just för att nivån inte ligger för just Ben10.
Han bör gå i Autismskolan som finns i staden. Kön för att komma in dit är lång och det krävs en hel del. Just nu vet jag inte vart jag ska ligga med tankarna när jag tänker pedagogiskt, frustrerad mamma samtidigt som jag ser ändå lyckan och glädjen i Ben10s leende varje dag.
Självklart har han sina hemska perioder när han just nu inte lyssnar på sitt tilltalsnamn .



Det som biter på mig är detta med simkunnigheten som det står i skollagen men väldigt suddigt i läroplanen att en elev ska kunna simma två längder vanlig och två längder på rygg i årskurs4. JA det var detta jag uppfattade. Efter samtal med rektor M på Ben10s skola så är även han lite suddig men samtidigt tydligt med vad som kommun har tolkat i just den frågan. Inget säger att det ska ske enligt skollagen oavsett årskurs angående simkunnigheten. Det finns inte resurser alltså pengar till att låta eleverna lära sig att simma. Elever ( utan diagnoser) kostar pengar! ja elever med särskilda behov kostar ännu mer pengar. Det jag inte såg i valet var att ingen kunde ge tydliga satsningar för just barn / elever med särskilda behov i skolan. En nedläggning av en kommunalskola kunde istället bli ett ny specialskola i form av autismsskola likt Lunarskolan i Stockholm. Något jag är medveten om är att i dagsläget som personerna som sitter i min kommun minsann inte har egna barn MED diagnoser. Hade dem haft det hade dem avsatt resurser för detta. !!


Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?