Blxtrar och dunder är inte alls magiska under!

Åskan har visserligen varit kort men varit utdragen överhängande. Man vet att det kommer att åska men man vet inte när eller att de kommer åska mer. Ett vackert skådespel för vissa medan för andra som för min Ben10 inte alls är något positivt!

Han har under dagen låst sig i form av att han tappar fokus på det han ska göra så som att äta eller annan rutin som inte bryts förens nu. Jag har fått ägna majoriteten av denna dag med att öppna och stänga alla fönster som varit öppna samt balkong dörren. Likväl att dra ner och upp samtliga persienner så fort det har blixtrat till och ljudet dånat. Ben10 har av denna oros-moment börjat intressera sig för vädret och prognoser och även kunna tolka vädret. Han läser lokaltidningen som en sportfåne läser sportresultaten.
Eftersomet åskväder inte kommer som när man bokar ett möte så vill han vara förberedd när det kommer komma.
Han hade varit lika låst och varit orolig även med D från avlösarservicen. De hade varit på gruppens lokal och spelat Disney infinity och åkt bil en kort stund.
Han somnade sent igår kväll då han var orolig för dagens åskväder.

För Ben10 har det varit ett bra period av ledighet (sommarlov) då vi kunnat göra en hel del efter hans villkor . Oftast i form av att mormor följt med men vi har en hel del kul också även om herr Ben10 visar tydliga tecken på en förpubertets period. Yeaay tonårs tiden anländer fortare än väntat.... Men så upplyftande men utveckling är bra ! Nu ska jag bara skriva ner och googla efter tonårstips och de vanligaste bekymren och händelser som våra speciella barn kommer eller kan hamna i.

Att överleva tonårstiden med npf! ( bra titel på min bok kanske som ska skrivas!)

Första tipset är KONSEKVENS
Konskevens är A och O när det gäller att var förälder till dessa barn.
Ett nej är ett nej och löften är löften som MÅSTE hållas!
Vidare innefattar detta att inte ge vika på något sätt även om det för stunden innebär ett kort utbrott. Förstå utbrotten först , sedan gå till handling och därmed vara konsekvent!

Tips Två är Rutiner!
Rutiner är bra, rutiner ger trygghet. När en rutin inte funkar så stå tilbaka och bara observera och se vad kan fungera, testa, tänk om och testa igen, tänk om och testa igen, Bingo och ni har en ny liten rutin som ev kan fungera men det är värt det.

Ja detta kommer bli en bok. Det finns inte någon handledningsbok i hur man kan överleva våra speciella barn men jag kan lova er att ert hårda arbete kommer belönas om ni bara håller er till att vara konsekvent. Tro på er förmåga, ni är experterna till era barn, ingen annan. Och de som anser sig vara en mer expert än ni föräldrar kan stoppa sin expertis upp i en del där solen inte kommer fram.

Jag vill poängtera att jag inte är arg på något sätt men ibland så kommer min passion fram i att hjälpa den svage därav min enorma hobby att ha argument som håller.


Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?