Drop in och Observerat

Igår  när jag skulle hämta Ben10 så var det även en drop in på fritids. Med anledning av voffeldagen under måndagen så firade dem detta under gårdagen.  En lien peng lades för en voffel o kaffe åt mig och vi åt  så glatt. Men Ben10 var lite inte sig lik när jag hämtade honom. Det var att alla fritidsbarn fick gå ut istället för att vara inne enligt vanan som finns och att det var vikarier med gjorde att Ben10 inte kände igen sig i sin dag.
 
Ibland krävs det lite planering med att säga till Ben att redan på måndag vad som ska ske på följande dag. Ben10 har dock blivit  bättre på att ta händelser bra men det känns inte allid bra och han säger att han då inte haft en bra dag fast han haft det ända fram tills fritids började.
 
Idag följde jag med Ben10 i skolan i 2 timmar och fick vara med under lässtunden, matematik, samt gymnpan.
Det som var intressant för min del var att se att han kanske inte alls tagit sin medicin idag.
Under gyman fanns inte hans resurs vid hans sida för att se till att han inte fastnade i sin tanke som kanske inte alltid har med lektionen att göra.
 
Jag blev lite förvånad över att Ben10 kan läsa bättre än vad han visar hos mig när vi gör läsläxan. Han läser utan problem de böcker han har i skolan. I dag läste han en Gunilla Bergström ( Författare till Alfons Åberg -böckerna) fritt utan att han ens blev arg. Men hemma läser han inte lika entusiastisk när vi sätter oss med läsboken som är läxan. Men se läsa andra böcker gör han gärna utan problem.  Varför ? Jo för att det inte finns ett krav på att han MÅSTE läsa en bok och framför att så tar han böcker han gillar med de karaktärer han känner igen. Det kan ta tid för Ben10 att läsa en ny bok men inte gärna väljer han dem.
 
Åter till det jag fick se observera under hans gympa pass.
Gympaläraren är enormt duktigt och Ben10 behöver aldrig sin resurs under gympa lektionerna vilket är underbart. Han klarar sig bra och läraren kollar ofta till honom när han gör nåt. IBland hinner han inte med allt men alltid hinner han göra hälften av allt om det som idag var redskapsbingo.  Gympaläraren ser verkligen till varje elevs behov och de får göra efter egen förmåga genom att eleverna själva får upptäcka sina styrkor och svagheter.  Ben10 satt kvar i omklädningsrummet medan alla grabbar redan var ombytta och klara. Två grabbar i hans klass sa till mig och följde med mig och då inte resursen inte fanns med av någon anledning så fick jag hjälpa Ben10 att byta om. Han fastande HELT i sin tanke och kunde inte komma tillbaka till att det var gympa.
 
Undrade vart hans resurs tagit vägen när han mötte upp Ben10 när vi kom på morgonen. När gympan tog slut så kom resursen i god tid innan för att vara med i omklädningsrummet och se till att han inte fastnar i sina tankar.
 
Denna dag kommer jag ha i baktanken när jag går in i nätverksmötet i april.

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?