söndag:

Min käre son har spenderat helgen med sin mormor och morfar. De hade semesterdag i kalmar under torsdagen och med sonens intjänade pengar räckte hans peng långt! Han kunde köpa sig allt han ville. Han visste mycket väl att han var tvungen att spara pengar genom att tjäna ihop under lång tid. När han gör sina läxor dagligen får han en peng. Detta fördelar jag så han tjänar varje dag en peng. Han gillar starkt att om han gör en sak ofta så blir det en stor belöning till sist. Dagen när mormor kom och hämtade sonen under onsdagen blev han mycket glad åt att jag och sambon mn dubblade hans intjänade pengar. morfar dubblade sedan får peng så sonen fick med sig en bra peng!

Hans dag i kalmar berättades av min mor att han varit mycket snäll och var lugn hela han under hela dagen. Han satt försjunken i en bok om spöken och läste den helt själv under färden till kalmar. sonen hade sedan sagt att när de kommit fram måste de fika på den fina stället. Han menade KULLZENSKA CAFEET   (http://www.cafekartan.se/01431/Kullzenska_Cafeet) vid  kaggensgatan. ( Mitt emot Indiska i kalmar) Sonen hade full koll på vart det låg för han visste även att därifrån kunde han ha utsikt mot BR-leksaksbutik.

Från sonens perspektiv så var han lugn inom sig just för att det hände något hela tiden och det som hände var intressant. Han dras till det som har starkast dragningskraft och i detta fall innebar detta att allt under hans kalmardag med mor mro lockade honom. Hela dagen var han som nycke nyfiken förutom att det nyfikna kom till honom och han behövde inte söka upp det. 

Under Fredagen följde han med mormor och morfar till sjukhuset där han blev djupt besviken på att inte vara kvar när enligt sonen  skulle fotografera morfars huvud. Mormor hade dragkraften mot en annan del av sjukhuset som var mer lockande att upptäcka med mormor än att vara kvar och vara ledsen hos morfar som gjorde sin behandling. Hans komentar var hela tiden att han väntade på sin glass och dricka. Hmm vad hände snenast vi besäkte sjukhuset och med morfar? jo han fråga efter dricka och fick en spiralglass istället. Förstår ni assosiationen som konstant kommer när vi besöker sjukhuset med morfar.  Med Sonen min måste inte bara jag var uppmärksam på vad jag säger men minnas vad sa jag när jag sa det och vad hände då som följd.
Ett exempel var att mormor och morfar sa en gång att de skulle åka dig näsan pekar. När de gjorde detta sist så blev händelsen en fika på gränsö slott. Nu när sonen själv uttryckte att han ville åka dit näsan pekade på så menade han Gränsö slotts café. Detta hade mormor och morfar inte i beräkning att registrera så när sonen blev arg när de åkte till Ica maxi förståd dem inte varför min son reagera som han gjorde när han gilla åka bil oavsett vart det är.
Ja, det gäller att ha vissa saker i spinn och minnas dem. Hålla det man lova och om man inte kan göra det så måste man medela när detta löfte ska infria. Helst ska detta löfte infrias inom 24 timmar.

Idag blev det även en Bingopromenad runt Lysingsbadets camping där det blev vinst för min del. Vinsten går oavkortad till sonen så jag inte har någon nytta att vinna något blaskigt kaffe om jag får bingo.  Längst promenaden registrerade han olika tecken för våren då vädret varit lite knäppt. När vi går söndagar denna promenad så är det inte enabrt för promenadens skull utan även för att min son ska kunna träna och komma i rullning hans tänk att man inte alltid kan vinna det man vill alla gånger.  Hans besvikelse när vi inte vinner har minskats och kan aceptera till viss del att han inte vunnit nåt men avreagera sig måste han göra och det är det som han tränas sig i med att inte avreagera sig på andra utan ta itu med sina känslor och aceptera att de kommer.

Myrorna har börjat vakna ............................. Fotograf: Linus


Plockade vitsippor längst Bingo promenaden. En liten bukett till sin mor.


Bästa fikat i tofvehult där dessa traskar omkring.



Idag prövade han att tända stearinljus och sa tydlgigt till sig själv att leka med eld var farligt så han tände och slängte i 3 eller 4 omgångar. Varför han höll på med detta när vi sa åt han att inte tända var som att säga till en katt att inte äta sin mat. Han utmandade inte ödet alls utan han visste att båda jag och sambon hade ögonen på honom och var redo att ingripa om nåt skulle ske. Men får de inte prova något nytt under uppsyn så hur ska de annars lära sig vad eld är och vad det innebär? Jo mina nerver e franska och omtåliga men det får jag bara bita ihop. Det jag gör är guida honom och är med han hela vägen för att han ska bli en erfarenhet rikare som han kan omvandla själv senare och ta ig till minnes om vad det innebär, vad som kan hända men även att inte göra om det själv. Jag låter sonen min pröva sina vingar.. detta är enkelt som en pannkaka än så länge. Vi får se hur hans tonårsperiod ser ut.  Kommer jag orka? Visst faan kommer jag göra det. Jag måste, jag har inget val. Det om är tryggt är att vi kommer klara livet men vår väg i livet ser bara mer annorlunda ut än andras.

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?