Det var visst allmänna halvt respektlösas dag samt bråka-dagen.

Dessa extremt tuffa dagar är inte kul alls att vara med om. Ni må tro att jag fällt tårar idag, inte bara som mor men även som pedagog, min inre pedago sa ifrån morgonens händelse medan min modersroll sa ifrån för mitt ego.   Idag har det inte varit lätt att lyckas hålla god min för sonen även om han märker av det i form av hans vilja till ögonkontakt och visar sin ömhet för att försöka göra mig glad och ta bort det lilla jag har.

Morgonens händelse blev uppklarat i form av att jag ringde till skolan efter en timme att jag lämnat sonen på morgon fritids. JAg hade skrivt fel om när han skulle komma. De hade tolkat och läst att jag behövde för onsdagen , alltså gårdagen och inte idag som jag ansåg att jag skrev om. Första missuppfattningen som blev hanterad bra. Sonen fick äta en mini frukost.

Det mindre bra var bemötandet som jag kom till skolan för igen för att ge en förklaring till hur sonen är om morgonen och ge kunskap i hur de ska bemöta sonen om morgonen.




LÄRDOM
Bemöt alltid ett barn ( Grundskole elev) som har ADHD och vissa autistiska drag att du är en pålitlig person att du som pedagog är att räkna med när barnet INTE har annan känd personal i verksamheten på morgonen eller kvällen. Visa genom att du kommer och ger ögonkontakt och säger ditt hej och säga när den kända personen som tar han om barnet kommer så barnet får en trygghet i att behöver barnet hjälp så kan barnet närma sig dig.
Det är inte farligt alls att bemöta eller ta hand om ett barn eller elev med adhd eller autism om du bara finner kunskap. Har du kunskap finner du din trygghet i att veta hur du ska bemöta ett barn. MEd begreppet bemöta menar jag att du går på barnets nivå och på barnets villkor.
exempelvis: Ett barn som enligt normen är av normala rama ( enligt norm innefattar här ett barn som inte har ett funktionshinder av något slag utan följer den normala utvecklingen)  räcker med att du ger en nick och ett hej om du är upptagen med ett annat barn eller annan syssla. Detta barnet ser att du är upptagen och aceptwrar det och förstår varför du inte kan gå fram och ta emot och hälsa.  Ett barn med adhd som min son kan inte förstå varför du inte kan möta barnet och kan heller inte i tankarna reda ut och kvar blir då kaos i huvudet för barnet. Det blir knas.
Mitt tips är att ALLTID möta varje barn oavsett funktionshinder eller icke med din blick. Varje barn är viktig vilket blicken säger samt ditt hej och godmorgon bekräftar.  " HEJ N.N, JAG SER DIG " Varje barn vill bli sedda av pedagoger.  När detta inte görs visar det respektlöshet gentemot barnet och görs detta med en förälders närvara kan föräldern  uppleva och tolka detta som en kränkning.  Ja detta står ju i läroplan som för övrigt kan läsas på skolverkets sida.

Klicka här för att komma till LÄROPLANEN



Jag löste detta genom att lyssna till vad pedagogen hade att säga ihop med sonens resursperson (som är med för att se och tolkar som även känner sonen och är expert nummer 1 i skolan för mitt barn ) satt bara 40 minuter efter  att jag mailat resurspersonen om händelsen tills att vi satt och berätta hur vi såg på saken.  Vi ghörde varandra perspektiv och här är det lätt kan jag säga att skuldbelägga och anklaga. När vi båda berättat och gett får uppfattning av vad som skedde behövdes inte rektorn informeras om det inträffade. 
Gör okunskap till kunskap. Detta var målet för sonen  efter detta inträffade. Det visade sig att pedagogen aldig  tagit hand eller bemött ett barn / elev med dessa behov förr och viste inte naturlgitvis inte hur hon skulle göra. Jag bad om ursäkt för mitt agresiva förhållningsätt jag hade och hon för hennes respektlöshet. allt löser sig genom en dialog så håll denna dialog och goda relation med föräldrar igång.

Det ultimata vore att ha en pedagog i varje arbetsgrupp med specialpedagogisk kometens för att kompletera arbetslaget men i dagens samhälle är inte detta fallet för alla. Men kanske nåt för framtiden.


Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?