Värdsautism dagen 2 April

Jag har under hela mars månad arbetat fullt ut och på denna tid så har Ben10 hunnit spendera rätt bra tid med sin mormor då jag enabrt haft långa 12 timmars pass.
Jag ser att Ben10 inte gillat detta då han har fått skrikutbrotten vilket självklart enbart jag får om morgonen. Hos mormor är dem skrik-utbrotten som bortblåsta.
 
Idag var tanken att jag enabart skulle besöka sonens skola i egenskap av förälder och för att se hur det står till med honom. Om något behöver lyftast fram som missas av skolans pedagoger.
Pedagogerna gör ett bra arbete verkligen men när de fattas folk så är jag inte längre en förälder utan en resurs.
så idag kom jag in och hade hand om halva klassen. Jag satt bredvid sonen och var hans resurs så vi gick igenom hans läsläxa som han läst hemma för mig ,och sedan påbörja matteuppgift.
 
Det finns så mycket som borde göras men det blunas för . Jag kan bli vansinnig på den pågående disskussion som finns att lära i media om att eleverna inte når upp till godkänd i vissa ämnen på grund av att det fattas lärare och resurser. Det handlar mina läsare om att lärare får göra mer för mindre medel , sammtidigt som de ska hålla på den goda kvaliten i en likvärdig och likgiltigt utbildning i landet.  Nu pågår även de nationella proven och jag kan säga redan nu att det kommer inte gå bra för de elever som har en diagnos eller är i behov av särkild stöd. Orsaken är att de redan från början så är de nationella proven inte utformade med perspektiven om de som är i behiv av särkild stöd utan att de är utefter en ram för vad de bör kunna som enligt skolverket satt upp som mål att de bör klara.
Om ni sett programmen " Är du smartare än en femte klassare?" så kanske du knappt glömt hälften av svaren.
 
Varför är jag då så passionerad att förändra skolvärlden? jo för att det finns barn med diagnoser som inte är fullt lika kunnig som jag som inte vet vad som finns, vad som gäller eller vad som kan göras för att kunna förändra något till det bättre för just deras barn. Så när jag kämpar mot skolan, kommun och vad de nu kan vara så är det för att jag vill lära mig mer  så kanske, kanske kan jag göra en förändring. Någonstans måste man väl ändå starta sin åsikt.
 
 
PÅ Tisdag är det 2 April och för oss som lever med Autsim i vår vardag så är det inte en vanlig dag. Det är för oss lite av en helgdag. Det är den världs autismdagen. Bär gärna blått då. :)

 
Det finns en pin som du kan införskaffa  genom deras hemsida http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=26188
 

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?