Dålig ursäkt och konsekvenserna därtill...och lärdom.

Denna dag har jag inte varit med Ben10 då jag jobbat natten men jag har arbetat med att ta fram hans laktosfria tårta. Bakad i en stor bakplåt. Slutresultatet blev jag nöjd med. Ben10 hann se den när han och mormor kom och hämtade mig och stora Tårtan. Nötcream som fyllning samt grädde som jag färgat blå. Sonen gjorde tummen upp flertal gånger för smaken då han fick smaka fyllningen samt den blåa grädden.

Ben10 har inte frågat mycket efter son far mer än att jag o mor min sammarbetar med att få han vilja åka till sin pappa i de få timmar som vi arbetat oss fram. Tiden har minskats radikalt från 8 timmar till dryga 2 timmar. Ben10 drar sig och han har en stark vilja. Barn och ungdomshabiliteringen å andra sidan menar att jag låter Ben10 bestämma för mycket. Mitt försvar är att jag väljer mina fighter med min son. Han är väldigt bra omhändertagen även om han utvecklas och han har mer attityd än innan.

Sonen har inte i åtanke att vilja att ett kalas till med son far utan bara träffa honom minimalt för att bara träfffa men inget mer. Det skär lite i mig att sonens far inte anstränger sig mer än att han inte kan se vilka konsekvenser det ger för sonen som drar sig verkligen för att ens vilja åka till sin far.
Konversationen i bilen på väg till mormor handlade om att sonen kanske skulle vilja se sin pappa på sitt kalas på söndagen. sände iväg ett sms om att ha vill träffa sin far men det jag fick i svar av fadern var bara dåliga ursäkter. Så jag förväntar mig inte nåt imorgon av pappan men för sonens skull som inte i sina tankar kan förstå varför hans far inte skulle vilja träffa honom när han ber snällt. Så vidarerapport kommer imorgon om pappan dyker upp eller inte.

11 åring pojke med Adhd och autism ser som vanligt ut får mig bara det att vi har annat att ha å åtanke. Det vi har mer är skoj, vi har väldigt skoj tillsammans tack vara hans fantasi som han har som skyddsmyr mot stress o otrygghet. När jag träder in i hans lekvärld så blir han mer tryggare i sig själv. Födelsedagar firas på hans villkor vilket innebär inga jättestora fester där sonen bjuder in hela sin klass. Nej här är enbart vissa enbart inbjudan och andra vill han enbart leka med själv utan andra barn. Det är mer hans träning på att vara social. :) Man får ta det i barnets takt och utifrån hur det barnet tar in och lär sig men detta fungerar inte i samhället så som inom skolan. Det är inte barnets fel att du inte är snabb nog att uppfatta barnets tanke. Bestraffa inte , se inte som alla andra utan med förståelse och sätt er in att barnet med diagnos har det betydligt jobbigare än vad du har det så ni har inget att klaga på. Jag vill gärna vilja tilllägga som slutpunkt att jag skulle vilja klaga på att jag inte har något att klaga på om det ens är ett ämna att klaga på. hahaha

11 år har Sonen levt med mig, i 11 år har jag lärt mig av honom och än är inte lärdomarna slut med Ben10.

Glad midsommar helg på er.

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?