2014

Nytt år och grejer... för ett hem med ADHD och autism så är livet den samma men med ny energi för denna mamma.
 
Decembers utmaningar blev mer att Ben10 ville gå Lucia men sände signal till pedagoger att han definitivt inte skulle vara med. Väl hemma skulle han vara med. Varför detta för ben10 ?
Väl på plats i skolan och under luciaträningarna fick jag snabbt veta varför.. ljudnivån var hög, lek nivån likaså och Ben10 hade sina hörselkåpor. Ja en hel del missuppfattningar och misstolkat vilket är egentligen resultatet av kommunens nerdragningar...nej bortskärande av ekonomisk resurs för skolor. Pedagogerna har inte kunnat stötta ben10 utan mer att han har fått reagera stark på detta sätt att säga att inte vara med. Kom ihåg att autism barn inte kan tala om för någon av eget bevåg då de behöver stöttning i social kontakt med andra.
Efter en veckas träning med mig på ljud, bearbetning av text samt vara med på lucia övningarna i skolan så lyckades Ben10 med stolthet genomföra luciauppträdandet. Han vägrade dock sjunga Santa lucia på italienska.. hans resonemang blev  " varför ska jag sjunga italienska när jag inte talar de språket?"
 
Julen gick suveränt, utan utbrott mer än att han ifrågasatt  tomten av vår kultur. Frågan löd mer om varför denna tomte ska gömma julklapparna ? kunde han inte bara göra som den svenska och bara lägga fram dem under julgranen?
Detta har jag själv inte ifrågasatt som ung så något svar hade jag inte mer än att kommentera med att alla gör på sitt sätt vilket är sitt bästa.
 
 
På senaste  två veckorna har Ben10 givit mig längre utbrott på ca 3 timmar. Det är inte nådigt men jag kan inte göra mycket mer än att gå igenom om och om vilka rutiner som inte funkar, nåt som borde göras om och så vidare.
I senaste veckan har han fått utbrott om morgonen för att han inte vaknat enligt hans rutinmönster.
Det andra som Ben10 givit långa utbrott för har handlat om att göra mer själv, mer självständigt hemma vilket strider helt anser han då han inte är den vuxne.
Ja strider har gjorts med Ben10 men i detta fall kommer dessa tätare.. Utbrotten har varit minimalt innan och helt plötsligt på detta ska vanlig utveckling ske som är helt enligt den normala standard för en 10-11 åring.
 
Skriver mer när Ben10 är i skolan.
Tills dess ber jag om ursäkt att jag inte bloggat på evigheters evigheter men mycket energi har tagit av mig vilket gjort att jag inte orkat öppna datorn.
 
Ha det gott mina läsare

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?