Smart son vill slippa hemspråksundervisningen....

 

Jag har nyss hämtat sonen från skolan och det var en lagom arg liten son jag fick ta emot.

Jag hade ställt frågan om han hade haft hemspråk idag vilket han bestämt säger att nu är det slut med det. Han menar att det inte ska vara hemspråk för honom mer alls. Jag blev besviken på honom eftersom modersmålsläraren inte riktigt har samma krav på Ben10 som denne har på sina övriga hemspråkselever.

 

Visst kan man begära att modersmålsläraren har samma krav på min son som för övriga för hemspråksundervisningen. Det är INTE något speciellt som man måste göra för att en elev råkar ha en NPF - problematik så som ADHD och autism.

Det är okunskapen att inte veta vad man ska göra med dessa elever enbart för att det finns en problematik kopplat.

 

Jag frågade modersmålsläraren om detta och jag fick svaret att min son redan bestämt att han inte vill ha mer modersmålsundervisning.  Jag berättade att Det får han bli hur sur som helst för hemspråk ska han ha. Sedan får han avgöra hur mycket spanska det kan bli. Han klarar av några timmar med att jag pratar modersmålet innan han får utbrott helt tills det blir krig. Jag berättade att nu kommer jag prata modersmålsspråket med honom helt och hållet  under denna dag. Och sedan blir det blandat mellan  modersmålet och svenska språket.

 

Ur mitt perspektiv så har Ben10 tagit den snabbaste genvägen till att slippa mer krav i skolan. I modersmålsundervisningen har han lärt sig att där kan han bestämma helt då inga gränser har blivit satta av modersmålsläraren. Jag får sätta dem.

Ben10s klasslärare hörde detta och jag fick kommentaren..

-       Oj här är det ord och inga visor!

 

UR Ben10s perspektiv!

Jag gillar genvägar. Jag är smart. Varför ska jag jobba mer än vad jag behöver. JAG vet att jag kan komma undan med detta så då gör  jag det.

Jag kan lura läraren i hemspråk, jag behöver inte ha det om jag inte vill och jag VILL INTE!

Det är trååkigt att ha modersmål.

 

-HEJ MAMMA!

Morrrr jag vill inte ha modersmål! Du är dum mamma.  Vi bor inte i hemlandet och då behöver vi inte prata det språket. Vi bor i Sverige och då pratar man svenska här!  

 

 

Nu när vi har kommit hem så försöker han komma på olika botmedel för att jag ska byta mitt talande språk jag använder nu.  Nu anver jag bara hemspråket och han är inte glad. Ben10 har inte fortsatt med sina utbrott utan han är hur lugn som helst då han inser att jag menar allvar med det jag sade.

Hittils har han testar att trycka på olika delar av min kropp för att hitta " Prata-på-svenska- knappen" (Nånstans i magen eller vid armarna  har han letat). Nu har han även gett mig en trolldricka med röd saft och sagt en trollramsa Och nu blåser han upp två ballonger i hopp om att jag ska blåsa in min luft med språket ur mig

Ha gränser är A och O för mig  och sonen.  Han testar mig vilket är bra men utan gränser vet han inte var de går och nrä jag inte håller mina löften är de stunder som han får utbrott. Samma sak när  man viker sig för något så som en regel eller en gräns man har satt. Han vill veta var de är för att känna sig trygg. Detta funkar..

 

 


Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?