Echolalia

Vad är ECHOLALIA? Det är vad min Ben10 har.

'Jag ska förklara för er.
Det är bokstavligt talat ord och fraser som repeteras antingen direkt efter att det blivit hörd eller efter lång tid efter.
Om ett barn med Autism har förmågan att kunna rabbla repliker eller texter som är hur långa som helst så beror det på att det är en utvecklad kommunikations förmåga som dessa barn som har diagnosen autism har. Just denna kommunikation som dessa barn använder kallas för Echolalia. Många tar detta som ett symtom men detta ingår i spektrumet för autism. så nästa gång ni hör ett barn rabbla fraser ur filmer och annat så tänk inte begräsningar utan tänk på att det är ett sätt att kommunicera.
 
Ben10 har en förmåga att rabbla allt möjligt från olika filmer, tv o radio. Jag måste hålla koll på vad som är vad i hans värld för att kunna kommunicera. Med Hans omnitrix har  jag använt för att få iväg honom till skolan varje dag. mitt verktyg till att jag kan få han att bada, få han att göra det jag ber snällt om.
För mig är det viktigt att använda det han är bäst på till min fördel istället för att se det som en nackdel.



Som pedagog så kan det vara en början på hur du kan arbeta med barnet.

LÄRDOM
Innan du dömer , sätt in dig i kunskapen för oss som lever med detta dagligen så är det enklare för oss att se det och le och tänka positivt.

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?