Fredagen blev succe

sonen tyckte om att spendera torsdagskvällen och natten med mig hos mormor och morfar. Vi bor en bra bit ifrån busstationen så det blev enklare och bra mcket kortare och promenera 2 minuter till närmaste hållplats från mormor och morfar än från oss.  Bussen kom och vi satte oss tillrätta. Desvärre satt de ett helt gäng med tjejer längs bak men ben10 blev inte så mcket besvärad mer än att de tramsade en hel del och deras ledare satt långt framför och inte hörde hur högt tjejerna lät. så jag fick säga till dem men efter hand när det blev fler och fler människor på bussen som åkte med till kalmar så blev det mer och mer lugnare och sonen kunde mer och mer slappna av.

Väl framme när vi steg av så blev vi hälsade med en text på ett staket dör texten löd " DU ÄR SNYGG"
Blir man glad då att läsa ?? Sonen höll med att bokstäverna och staketet tyckte att ben10s mamma är snygg.
han kommentar till detta blev
- Ja, jag vet. min mamma är världens snyggaste på hela denna planet!

Det blev mycket lek och avslappnad lek och bus för ben10. Jag hade med mig lite litteratur för att plugga vilket jag kunde samtidigt somd et fanns tid att leka tafatt lekar och jaga lekar med Ben10 i allt som fanns på Leos Lekland.
Fika gjorde jag på en gång i förebggande så jag inte skulle fräsa åt Ben10 eller min vän Gullet. Gullets son var med vilket gjorde Ben10 väldigt glad. Leos Lekland är alltid förknippat med att Gullets son är där för Ben10. Så detta betyder för Ben10 att det finns ingen annan logik att min väns son måste vara där när vi är dag. Ett litet förhinder kan ske om det saknas ekonomi för min vän gullet att betala entre men i detta fall betar jag gärna den avgiften så sonen kan leka hej vilt och springa i 5 timmar konstant och ha väldigt kul.

Jag hade själv roligt och så väldigt avkopplande att sonen lekte och att jag även lekte med honom. Mer avslappnad dag har jag och sonen inte haft på bra länge så dessa dagsutflykter är guld så inga konflikter brukar ske. Hur avslappnat som helst..

Idag fick jag förklara för min vän Gullet om varför ADHD barn har ljud för sig och skriker gärna i olika tonlägen.
Om ni även vill veta deta så förklarar jag här nu.
Barn med ADHD gör  gärna djud ifrån sig när det är något de finner intressant eller lockande att de gillar ljudet. Detta har inte med att de vill störa eller irrtera sin omgving med flit utan då stänger de utanför omgivningen och omvärlden och tänker enabrt på nuet när de avger ljudet. Det som man kan göra oavsett om man är pedagog eller  förälder är att i lugn ton säga varför barnet inte kan göra sin ljud högt.
Men vore det ändå inte enklare att lära dem att inte skriva alls?
Svaret är lika med att lära dig själv att inte dricka ditt kaffe . nej du får inte dricka ditt kaffe. går det? nej inte alls skulle jag säga er och ni säga även.
Att ta till nej du får inte ger ingen effekt men det som ger effekt är NÄR det får göra det.
´- Ben10! skrik inte så högt för N.N Sover . Du kan skrika lite när vi alla är vakna .
Här vet ben att han inte ska skriva men att han får möjlighet att göra det först när den siste familjemedlemen är vaken.  alltså  NEJ DU FÅR INTE har ingen effekt alls

Det som behövs är för dessa barn är att alla inte tycker om att höra när man skriker mycket även om det ingår i fantasileken. Det är inte naturligt för barn alltid att veta om det är normalt då ingen annan säger motsatsen att inte inte skulle vara det.
Det som är bra även är att sätta in det i ett sammanhang så som att barnet själv kan få ont i huvudet eller ont i öronen för att det inte bra med höga ljud.
Denna effekt att skrika är en ren impulskänsla för ben10 vilket gör att han skriker en del för att göra sig av med en del av sin energi. Kom ihåg att alla goda idéer är bra utom dem dåliga men barn  med adhd behöver hjälp och veta vilka de dåliga är och sätta de i ett vardagligt sammanhang.

Vad händer med de barn som inte får stöd hemifrån?
Barn kan tröstöta sig för att stödet inte finns och regler behövs och rutiner gör att barn känner tryggheten men iblan kan inte alla föräldrar ge detta stöd till sina barn. Är man i en ond cirkel är det svårt att se hur man kan ta sig ur den. behöver ni tips för hur man gör så kontakta mig gärna via en kommentar här nerför och ge din mail som inte visas för andra utan bara för mig så berättar jag hur du kan gå till väga.

Stöd från den egan familjen men även kunna ha ett nätverk  är a och o. Barn och ungdomshabiliteringen är en bra början att bygga upp men även fråga skolan. Skolan är här viktigare i detta fall som stöd för elever och barn som inte får stöd hemma.

Bilder kommer upp under dagen så håll till godo mina läsare


Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?