Nattfjäril

Här kommer lite det som en vägledning till hur man som förälder, pedagog kan hjälpa någon som har ADHD. I skolan och hemma brukar Läxor vara ett ord med negativ betydelse som även för min del innefattar bråk. Jag har ändrat ordet till lässtund och lämnar det negativa laddningen med ordet då Ben10 älskar att bli läst för och läsa för mig. Lässtund är laddad med positivt som hjärnan kopplar till något intressant och roligt. Ben10 dras alltid till det som är intressant och oftast är det flertal saker som gör det intressant. Läxor är inte en av dem. När han har ex 3 olika läxor, skriv, läs och matteläxa gör vi enbart en i taget då jag delar upp det på tiden 20 minuter. vi ska hinna göra så mycket som möjligt innan tiden tar slut. Ni har förut sett http://www.westerstrand.se/tid/guide/tidshjalpmedel.htm Gå in på den sidan för företaget som tillverkar dem om ni finner det intressant. Ni kan få genom Barn och ungdomshabiliteringen en remiss till barnet som är i behov av detta hjälpmedel. Se ett barn med ADHD som en nattfjäril som drar sig till det som lyser starkast. Ibland funkar det inte att göra just läxor intressant men det är viktigt att barnet får göra sina läxor efter sin egen förmåga att den kan. Ben10 ASVSKYR verkligen att skriva för han så istället får han skriva på datorn. Om kvällen pysslar han och målar hur länge som helst så visst tränar han sin handmotorik än. Det gäller att stötta och du som förälder eller pedagog visa att detta är intressant. ja lättare sagt än gjort men om man börjar i en liten skala så kan man succesivt öka det.
Emma Lannebrink

Hej! Nu har jag bytt till nattstad istället för blogg.se
Besök mig numera på http://nattstad.se/adhdochfoto , kommer snart bli adhdochfoto.se igen!
Eftersom vi har gjort ett bloglovinbyte så meddelar jag det här.
kram

Svar: Tack Emma. Kram på dig
Valentina

2013-02-27 @ 12:12:37
URL: http://nattstad.se/adhdochfoto

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?