Måndag och återhämtningsdag

Måndagar brukar innebära en ny dag på en ny vecka. Denna sportlovssveckans första dag är jag hemma och har sonen hos mormor. Denna gång begärde jag att få lite egotid.
Ben10 och jag har inte varit på krigsstigen på 2 veckor men allt smågnabbandet och hans nyfunna kaxighet att snacka tillbaka känns lite främmande.

Det är underbart skönt att ta igen sig att jag som förälder kan ta en dag som denna och enbart få tid och göra det som måste göras men som har fått stå åt sidan lite.

Jag vet inte vad jag gör när jag är mitt i allt med Ben10. Jag kan inte göra annat än det jag vet bäst vilket är om Ben10. Lugn och ro behövs. Mycket upptar min tid och energi att jag ibland inte märker när den energin börjar sina. Oftast så ger det mig en fingervisning att energin är slut när Ben10 börjar kommentera att jag ska sluta gnälla som en bebis. ( japp , hanns ord!)

Ben 10 har blivit allt lugnare med medicinen men samtidigt så vet jag ändå att upprättandet av att ha en gluten och laktosfri kost hjälper till att behålla lugnen hos Ben10. Han får fortfarande i sig en viss dos i skolan, samt hos sina far och morföräldrar men det beror mestadels på att de inte vet vad som innehåller gluten.

Ben10s favoriträtt Lasagne utesluts redan då pastan är gjord av en mjölsort som innehåller gluten. Ibland oftast som oftast känns det som om jag styr ett helt fartyg eller koncern där jag är en VD. Minns inte att jag ens ansökte om tjänsten.

Ur ben 10s perspektiv så kan han helt fritt Han bekymrar sig inte om vad som inte kan göras. Det han tänker är konstant är vad han kan skapa. Han har blivit även mer koncentrerad i sina tankar och mer fokus i det han gör. Detta slår positivt på skolarbetet och framför allt i läsinlärning och läsförståelsen. Han säger dock själv att han avskyr att skriva men kan ägna timmar åt att rita, måla och skriva. Det som gör det mer jobbigare i skolan är att där finns ett krav på att man måste skriva. Hemma finns inte det kravet förutom när jag ber om hans hjälp att skriva handlingsnotan.

Idag är en jobbig dag personligen men sammtidigt är det ett nödvändigt ont att vara utan sonen. Har haft ändå ett gott stöd i min mor men oftast så är det inte jag som begär att få en pause, den begärs av henne att jag ska ta en paus. Jag övertygas att jag behöver. Oftast är det sant att jag verkligen behöver det då det är ett helt företag jag driver solo men sonen.

Lycka är att se hans framsteg och då glömmer jag bort allt jobb som ligger bakom.


Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?