Medicinering på G.

Ja nu har det gått några dagar sedan Ben10 börjat andra klass. So far so good.!! Det ligger till viss en gnutta sorg över att resursen som Ben10 har i skolan inte får stanna hela skolåret fram till vårterminens slut. Ja det heter visst nåt tjafs med kommunen och skolans budget. Det ända jag kan tänka är att vänta bara tills min start av C-uppsats. Inte för att jag förväntar mig att många barn inte får ens rätt resurs men att det knappt får resurs. Vad är skolan på väg med alla dessa besparingar? Det sparar fel kommunpolitikerna. Om de bara gick ner i lön så skulle det finnas budget till skolan. Men men kanske svårt för högt uppsatta politiker att ändra perspektiv när de är vana att se på ett perspektiv, ur ett par specifika glasögon.

Idagarna har jag haft kontakt med Sjuksköterskan på Barn och ungdomshabiliteringen. Det fanns ett recept nu skrivet och färdigt att hämtas för att påbörja medicinering av Ben10.
Det var fint att överläkaren skrev ut ett recept men tror knappast att jag hämtar ut det när överläkaren inte ens undersökt min son. Ssk medelade att av rutin så räcker det med att man tar senaste uppgifter men jag tror inte att varken vikten eller längden är den samma efter 2 månader. Jag ställer mig kritiskt till detta. En läkare ska träffa sin patient innan recept skrivs ut för att få patientens perspektiv, eller har jag fel här?
Nej ni, ! Min vilja gick igenom och vi inväntar med att läkaren ska träffa Ben10 nästa månad tills jag ev hämtar ut receptet. Det blir Concertan visserligen men inte utan som sagt att läkaren och sjuksköterskan gör en nu kontroll. Tänker inte sitta där själv i mötet i oktober utan stöd av en annan ssk. Det är både bra och dåligt att ha en mor som är ssk. Det kan vara för mycket kontrollerande att de går rätt till men visst frågar jag henne om råd eller bara för att bolla mina ideer med när det gäller  Ben10 och ämnet sjukvård.
 
Ben10 har inte frågat så mycket om varför han behöver äta medicin eller varför han är som han är. Han brukar säga att han inte vet varför han gjorde det han nyss gjorde men lovar att det inte ska hända igen. Jag tar alltid ett steg i taget med honom med att han lär känna sig själv. Oftast blir samtalen bäst på kvällen när han ska lägga sig. Varför? jo för att jag inte prioroterar att se vissa program som man ändå kan se på nätet. Ben10 vet att när det är nattning har han även hela min uppmärksamhet. Visst tar läggningen långt tid inann han hinner somnaan kan men han somnar med sina frågor besvarade.  Lärdomen är som förälder att barn har mycket att säga vid länggningstiden  just för att de vet att nu har mamma eller pappa tid med mig. Pröva att inte avbryta era barn i deras konversation och besvara deras frågor på deras nivå och tänk för guds skull inte att men han / hon måste sova för klockan är mycket. Den inre stress som jag som förälder har skapat för mig själv såg Ben10 att jag hade!! Jag reagerade stark och tänkte efter när han sa.. mamma gör klart ditt, jag väntar på dig! En gång så hann Ben10 somna. Efter den händelsen så ger jag min fulla tid för han. Han är oftast insiktsfullast om kvällar när han kommer med sina kloka funderingar och svar. 

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?