Terapi Lördag

Idag har det blivit en väldigt effektiv dag med både trädgårdsarbete, städning, handling samt bara ta det lugnt.
När sonen denna lördag inte är hemma så blev det lite av en slapp dag på förmiddagen förutom att jag kunde plocka iorning köket helt utan att någon behöver mig. Det är lycka detta verkligen.
Ett annan grej jag kan sakna är att låsa om mig på toan. Sonen klarar inte av att vi har låsta dörrar nämligen. Har frågat Ben10 om detta och svaret blev att han vill inte bli lämnad och att låsa dörren betyder att bli övergiven. Jag vet inte varför men denna fixa idé har han haft sedan han var liten. Han vill kunna veta var jag är och vart jag och alla andra håller på med. Att ha lite koll på var man är ger honom en viss lugn. Detta är vad jag uppfattat iallafall.
Blommor
Idag blev det terapiarbete i form av att rensa ogräs hos mor min då de ska ta bort allt för att göra plats åt en ny gräsmatta. Mycket blev gjort och det jag haft i veckan som irriterat mig bara poppa upp. Den ena grejen efter den andra. Mycket av mina irritationsmomnet får alltid vänta med att bli utsläppt tills det blir lördag eller fredag då jag är helt själv under en kort tid. Har sett att Ben10 gärna inte gillar att jag är irriterad på något sätt. Han springer gärna till mig då och visar sitt leende för att göra mig glad och ta bort irritationen. Jag lider inte av min sons ADHD men det är inte bara han som är drabbad på ett sätt utan hela familjen påverkas på något sätt. Det som är viktigt här att veta både som pedagog och förälder är att inte alla påverkas på samma sätt eller på lika sätt eller alls. De som påverkas behöver stöd genom att bara lyssna när frågan Hur mår du? eller  Hur är det idag med er två? kommer. Vissa gånger kan jag komma på mig själv att jag känner gråten i halsen som bara vill komma ut och bara forsa ut om hur extremt tufft det är eller varit bara senaste dygnet eller veckan.
Alla pedagoger visar inte denna förståelse eller medmänniskor för den delen. Förståelse för barn och deras föräldrar är något som behövs mer. Tyck inte synd om oss , ha bara förståelse.


Alla vi tampas med livet på olika sätt. Vi  hanterar olika men vi är beroende av att finna vägar och metoder som fungerar för att vår vardag ska ses som vanligt och normalt.



Sonen lekte idag mumie och hade tagit en hel toalett rulle och virat in sig själv och ett gosedjur och lekt omkring i kanske 20 minuter innan mormor och jag upptäckte detta. Morfar blev direkt inte så glad men han förståd heller inte Ben10s tanke. Och inte heller ville han höra den. Ibland glöms det bort vad tanken är hos Ben10 då det vanligaste är just att höra vad tankarna och fantasin handlade om innan man väljer att reagera.
Denna okunskap  botas med kunskap.
Sonen städade efter sig och leken tog slut där. Det han hade gjort var fel men inga nej kom fram däremot så berättade vi vad han kunde använda istället för denna avsedda lek och tanke han hade så den kunde fortsätta.
En glad Ben10 berättade glatt att han kommer bli mer läskig med lakan att använda istället för toalettpappret.

Nu blir det en Kopp och en film eller läsning av artiklar och anvhandlignar jag har att beta av innan jag säger godnatt.


Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?