Stödsamtal med skolan , ideer som väcks

Igår hämtades sonen av mormor då de skulle på semester ihop. Sonen fick pengar med sig som han hade tjänat ihop för att han gjort läxor varje dag. ( samt en peng när vi vuxna säger fula eller duma ord utan att tänka oss för) Sonen blev eld och lågor när han fick ihop bra mycket pengar.  Här är kunskapen om att han har matte i vardagen. Matten blir lite roligare när han får den på sin nivå och kan sätta det i erfarenhet i stället för i skolboken att det enbart är tal.

Gårdagen blev helt okay i tanke på att sonen inte alls hade tänkt sig äta fisk. Så det blev att även koka lite snabbmakaroner och micra lite köttbullar ( köttbullarna värmdes och ja jag gjorde egna köttbullarna)
Jag blev glad av att sonen fick ner "matvete" ni får googla er vad det är.  Det är fullt av fibrer som era tarmar kommer vara glada för och smakar som pasta eller ris. Gott med andra ord.

Idag blev det mestadels en dag av stöd för mig. hade begärt av två ur personalen i min sons skola att ha stöttande samtal när det är att jag inte kan bolla med andra om mina funderingar eller tankar som jag har. Det

Lite funderingar som jag hade blev besvarade och jag fick en massa tips och ideer om hur jag kan göra med sonen hemma gällande skolarbetet. Syftet var att jag ville ha förståelse från delar av personalen  smat lägga fram de observationer jag gjort på sonens skola. Jag rekomenderar starkt att som förälder medverka en dag i ert barns skola. Det behöver inte betyda att ni behöver ha ett barn med ett funktionshinder men barn uppskattar enormt mycket att man tar sig tid till att medverka i deras dag. För dem innebär detta ur barnperspektivet " Jag är viktigt för min mamma/pappa"

Mitt syfte är att inte bara se hur sonens dagar ser ut i skolan men även se för att ge feedback till skolpersonalen. Det handlar inte om att kontrollera  skolans arbete. För mig handlar det om att skolan  bedriver en skola för alla och min son är med. Vissa skolor kanske inte alls har metoder för hur man ska hantera barn med funktionshinder . De kanske inte ver hur de ska förhålla sig.  Som förälder är det underbart att få förståelse att man inte bara är en vanlig förälder men en förälder med extra tungt arbetsuppgift. Hemma är sonen mer våghalsig vilket är bra . För mig indikerar detta att han känner en enorm trygghet. En trygghet att våga flyga själg, att våga göra det han vill. Sina ideér får han av mig möjlighet att utforska att genomföra.  Jag är nöjd. För mig innebär det att jag har dörrlarm och fönsterlarm på fönster för att få en indikation på om han gör något han inte vet medvetet att det är faligt. vanligt  inbrottslarm har jag på fönstren.  Jag måste ha detta. mitt jobb är att linus får pröva sina vingar hur han vill. Min uppgift innebär att ha full ansvar för säkerheten hemma.

Skolmötet som hadlande om idag att se sonens utveckling och finns det något som inte fungerar, eller fungerar mindre bra? Samtalet handlade om sonens positiva och starka sidor men även om där han behöver ha stöd. Vi gick ifrån mötet personalen och jag med nya ideér som vi ska genomföra. Vi ska få ett dataprogram som utvecklar sonens skrivglädje med hans läsning. Att han skriver för han gillar han inte men när det är med datorn så vill han bara skiva mera. Läsa gillar han med. Han vil skriva egna texter men när han dessutom inte alla gånger vill ha min hjälp att ljuda så kan det bli vissa hinder. 

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?