Måndag är stressfria hos oss... alla dagar är det.

Måndag morgon brukar innebära kaos, stress och glömska men inte för oss. Stress och kaos får inte finnas i vårt hem men däremot glömskan är okay.

igårkväll när sonen när vi skulle förbereda inför måndag så frågade jag sonen vad han som brukar ske på måndagar i skolan. Som alternativ räknar jag upp det han har under hela veckan men i fel ordninging. Hans uppgift är att hitta det jag nämner om vad som ska ske just på måndag. När han väl hittat aktiviteten frågar jag vidare vad han behöver. Han svarar genast med säga gympakläder och mer specifikt vilka klädesplagg han vill ha.

Det går inte att byta t-shirt eller byxa för sonen utan ett visst klädersplagg är helt för en företelsee och i detta fall är ett par blåa shorts och en ljusblå t-shirt lika med gympakläder. Varför just det är de färger är inte relevant för honom. Det som är det mer viktiga i just plaggen är att det är mjuka och känns därav mer bekvämt. Sonens autistiska drag gör att han är känslig för olika tyger och även om jag inhandlar ett plagg med bästa favorit motivet  med exempelvis något ur filmen "bilar" eller spindelmannen och det är tyget känns helt fel så vägrar han ha på sig plagget. Det måste vara helst bomull som är tvättat gärna med lite extra mjukmedel innan han ens vill ha på sig den.  Häromvckan fick jag ta bort från hans garderob ca 7 t-shirtar och tröjor som hade favoritmotivet men plagg han inte använt. Ja ibland är det rent hemskt att inte kunna köpa fina kläder men det är inte heller lätt att ha med sig sonen för att handla när han inte ens har inställningen inställt på att det ksa inhandlas kläder till honom. Ibland får man ta lite pö om pö och säga att nu linus behöver du nya regnkläder för att du har vuxit och dina regnkläder du har passar inte perfekt.
Det han vill höra är en starkt och tydligt exempel varför han behöver nya plagg.

Idag blir det min sambo som hämtar sonen på fritids då jag slutar mycket senare än hans resursperson. jourfritids är inte populärt i Linus ögon då det är helt nya lokaler och ny personal och enbart om måndagar är enbart en känd person för sonen som jobbar sent. Idag blir det inte detta så jag och sambon försöker alltid lösa så sonen slipper. I snitt är det 1 gång per månad som sonen behöver fritids senare än till 16.

I morgonrutinen innebär det att sonen går till sitt rum och väljer ut ett mjukisdjur som ska följa med och hämta honom. Den av mig eller sambon som hämtar MÅSTE ha med sig detta mjukisdjur. Glömmer vi de så är vi inte polulära utan vi måste då ge liv i mjukisdjuret och säga att idag så har han bara busat och inte lyssnat på mig så då fick den stanna hemma. Väl hemma gör sonen bestraffningen till mjukisdjuret. Djuret får då sitta vid balkonen i 2 minuter och sedan får den säga förlåt. Detta är ansvarsbit som sonen tränas i så inget som inte har något i syfte och att lära sit utav. Ja men detta är inget vi tänker på naturlitvis.

Mjukisdjuret "Gustav" brukar vara favoritet att leka med. Här är speldosan föressten som ger linus lugn.

Imorse glömde vi mössan och cyklehjälmen. Sonen blev lite förvånad varför inte vi kunde gå tillbaka när vi ändå var utanför cyklarna. Anledningen var att jag prioriterar mer med sonen att komma i tid än att hämta det vi glömt. Jag sade tydligt att idag kan vi inte hämte den får då kommer vi sent till skolan och missar samlingen. Sonen godtog min anledning och sa att han faktiskt kan cykla lika bra utan den. Till saken hör även att vi väljer medvetet en väg där vi inte behöver korsa någon väg alls utan raksträckan till skolan är cykelväg. En guldväg sett mot mina ögon.

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?