Guld morgon och temat pappa

 <a href="http://www.bloglovin.com/blog/1392407/?claim=h28vg8gkmkf">Följ min blogg med Bloglovin</a>

Denna onsdags morgon flöt på som en dröm. Inga bråk eller tjafs med sonen. En guldmorgon för oss med andra ord. Det är verkligen skönt att få en morgon där sonen även värdesätter bråkfria dagar. Hur kan detta komma sig? Kanske att jag förstår honom mer och vet hur han tänker? ja det är en teori att se på saken. Den andra är att jag vet hur han vill göra vissa saker och så blir det . Resultatet blir att sonen gör det jag vill att han ska hinna göra innan det är dags att gå till skolan. Det är en stor seger i sig för oss att förstå varandra mer och bättre.

Sonen min har en tendens att vara viljestark och vill han något så förväntar han sig att det ska ske. Mitt jobb är att lirka på ett sätt som gör det roligt nog att göra det han vill men samtidigt få något annat gjort som jag vill.
Nu har allt blivit en ren rutin som vi inte tänker på men linus mår bra av rutiner som inte ändrar sig. Han är mycket mer öppen för korta varsel men då det händer så sällan så är det bra att han även träffar på händelser med kort varsel.

Denna morgon blev det diskussion om linus pappa. Sonen ältade och äldtade om att draken pappa är viss hans pappa och han inte försöker luras. Jag frågade mer vad han vill och hur han tänker så svarar han med att han vill att hans pappa ska hämta i skolan och att hans pappa ska vara med mera.
I mitt lilla hjärta brast det helt i att ge honom förklaringen på ett neutralt sätt ( oavsett hur jag föraktar hans far) så frågade jag om han har roligt om lördagar när dem träffas.

Sonen: Jaaa vi leker drake och äter middag.

Sonen menar att han vill ha mer tid med sin pappa men har fått förklarat att av pappan trolgitvis att han jobbar för mycket. ( min teori  är detta,inte att jag vet om det är så eller inte)
Ja jag ogillar hans pappa men det får jag inte visa för linus då han gillar sin pappa. Vad jag kan göra är att säga lite mer hur han ser och ge lite förklaringar relaterade till verkligenheten om varför det är så.
exempel är att sonen även frågade varför hans pappa jobbar mycket och inte kan jobba lite mindre för att träffa han mer?
Jag gav som anledning att ibland jobbar man mer och andra jobbar mindre. Jobben ser olika ut men pappa gillar  säkerligen sitt jobb att han vill vara där just för att han tycker jobbet är kul.

Här är det viktigt att som förälder och som pedagog att inte lägga över sina attetyder eller förhållningsätt på om vad man tycker och tänker egenkligen om folk. För linus innebär detta att han inte perspektiv ser helt annorlunda ut än mitt perspektiv. Jag får enbart hjälpa honom med att tolka hans intryck genom de känslor han förmedlar mig och de han säger för att kunna hjälpa honom att uttrycka sig. Säga och veta hans egna perspektiv innebär att även jag ska se för att lättare guida honom.

Barnperspektivet är linus egna uttalade syn som han ser och förmedlar  mendan barnets perspektiv är hur jag ser på linus så som jag ser den utan att fråga honom. Förstår ni skillnaden? Jag måste inta  barnperspektivet  genom att ha pratstuunder om vad han tycker, tänker och känner och hjälpa han förstå vår värld för att han lättare ska förstå världen med sin adhd.

Emma Lannebrink

sv: Tack :D

Jaha, hur gammal är han? När fick han sin diagnos? :)

Kram till er!

2012-04-18 @ 18:33:22
URL: http://adhdochfoto.blogg.se/
Emma Lannebrink

sv: Okej! Jag följer dig nu :D

kram

2012-04-18 @ 20:20:05
URL: http://adhdochfoto.blogg.se/
valentina

Hej Hej! Han är 8 år nu och fick sin diagnos när han var ca 4-5 år. Kram kram :)

2012-04-18 @ 22:16:32
URL: http://valentinabara.blogg.se/

Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?