God pannkaksdag !

Idag om torsdagar är det av ren rutin mässigt pannkaksdag eller plättdag. Något annat går inte att äta för sonen min. Vi har alltid ätit av hans önskemål mestadels. Inte för att han får vara delaktig i vad som ska bjudas på men sonen äter inte potatis i någon form. Ibland känner jag mig hemsk att jag ska behöva lura min son med att lägga in exempelvis fint rårivna morötter i plättsmeten för att han ska få i sig lite nyttigheter. Sedan kan jag även presentera riva morötter för han men de äter han inte alls av. Nej nej utan lägger jag dem som stavar däremot så äter sonen morötter.  Ja det är lite trix och filureri med sonen.
Ja sonen tar tid och energi ifrån mig för att det krävs det att man göra vissa saker på ett speciellt sätt. Detta har rent emd hans adhd att göra. Han vill inte veta av att något utanför hans värld blir gjort på annat sätt även om vi ibland har vissa inslag av detta.


En bild när han fick tag i min mobil och hittat kamerafunktionen.

och här fick sonen kort på kissen sylwester som gärna poserar!
notera kissens bästa sida :)

Idag har sonen hemspråk i skolan och hans modersmålslärare är åter på benen after att ha brutit ena foten illa. Under tre veckor har jag haft sonen själv som elev på hans skola och haft modersmål med honom. Han gillar skarpt att mamma är fröken och han kunde hålla isär min mamma roll och min pedagog roll. Underbart!!
Det bästa var att sonen ville ha mer och mer tid för spanskan. I normala fall orkar han inte med modersmålet mer än i 20-25 minuter. VI har kunnat hålla på i 40 minuter! Det har fungerat så  bra. Min tanke är att jag kanske hade rätt material för hans del och att det var tillräckligt intressant. Både hans klasslärare och resursperson blev häpna och glada över att sonen höll sin koncetration i 40 minuter med enbart spanska. Jag känner viss stolthet i min son. Min lilla mini som börjar bli mer och mer stor och klarar av mer och mer själv.

Denna morgon hade jag inte koll på att om torsdagar så brukar sonen även lämna åter de två leksaker som han haft i modersmål som hjälpmedel att leka med för att träna in nya ord och händelser. Han kunde komma ihop 5 minuter innan vi var tvungna att gå att leta reda på vart leksakerna tagit vägen och ta fram dem.
Han har koll på hur leksakerna ser ut. Så av denna anledning får jag kolla igenom hans leksaker med honom och bara ha en lekstund så jag får in hur de olika leksakerna nänns i hans uttryck. Det har blivit frustrationfrån sonens sida när jag inte förstått honom. Men nu när jag lägger ner min själv på honom och att förstå honom mer och mer så minskar våra rutinmässiga konflikter och gräl. Det gäller alltid att alltid fråga efter hans tanke först innan man gör något annat så som att skälla på han. I hans värld är det rimligt men i vår värld kanske det inte är.


Ditt Namn:


Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Blogg:


Din Kommentar:

Kom ihåg mig?